Arthur - Bass
Daan - Drums

Diamond Dogs (EP 2020)

Released 2022-04-29
Reviewed 2022-05-14

rebellion records

Det finns uppenbarligen fler diamanthundar än det svenska bandet med Sulo i spetsen, detta band är från Nederländerna och är stilistiskt inte helt lika det svenska bandet med samma namn. Lite svårt har jag faktiskt för band som tar samma namn som andra, hur fräscha idéer har man då? Kanske inte så många om man tittar på detta album som har riddare på omslaget och kallas Eye of the Storm, klichéerna duggar tätt kanske man kan påstå och öppna paraplyet för att skydda hatten från dropparna.

Oi kallas denna genre ibland, rivig punkig rockmusik ofta i högt tempo. Jag läser i pressmaterialet att det är en ultrabarbarisk EP som inte tar några fångar med spår som gjutits i eld och så vidare. Det kanske är att ge albumet lite mer färg än det faktiskt har men visst är det ett energiskt album som dessutom är kort och går rakt på sak. Kanske dock lite simpel produktion, och risig sånginsats för att man ska vilja sjunga hyllningssånger. Det är dock lättillgängligt och det är kort och koncist, så visst finns det positiva inslag.

Ganska bra är det, knappast fantastiskt men det är ett ganska medryckande album, energin och farten gör att man kan överse med en ganska dålig sånginsats och brist på fantasi. De inledande spåren är de jag tycker märker ut sig mest, då är albumet bäst, därefter tappar det lite kanske för att det redan så snabbt blir lite tjatigt. Bristen på variation och djup gör att den 19 minuter långa speltiden känns lite väl tilltagen – det är sällan ett riktigt bra framgångskoncept. Men för den som uppskattar stilen kan det säkert vara ett väldigt tilltalande album.

Slutligen kan jag dock konstatera att jag ganska snabbt tröttnar på vad dessa diamanthundar har att erbjuda, det svenska bandet med samma namn är betydligt mer tilltalande i det stora hela.