Produced, mixed and mastered by Frank Pitters at Silverlinemusic Studio
Cover artwork by Stefan Heilemann / HEILEMANIA

Released 2022-06-10
Reviewed 2022-06-26

deep-sun.com
masscare records

Snyggt skivomslag, man faller ner i en vindlande passage mot drömmarnas värld. En värld där en annan verklighet råder, där ens eget medvetande styr händelserna – kanske. Det är ett tänkvärt och spännande omslag och när sedan prologen slår an med samma toner är det svårt att värja sig.

Det är Schweizarnas tredje album och det passar in i kategorin symfonisk power metal, ofta med storslagna episka inslag. Sångerskan Debora har en stark röst och dessutom klarar hon av ett brett musikaliskt spektrum, hon är riktigt bra. Sedan är det kanske inte det mest originella band jag hört, det skiljer sig inte nämnvärt från andra kvinnofrontade symfoniska metal-band, tänk Nightwish exempelvis och du har en ganska bra bild av vad du kan förvänta dig.

De håller speltiden sansad meden bit under femtio minuter, variationen är god och de undviker de där överdrivet långa ”episka” spåren vilket känns positivt. Lite fräscha idéer har de också vilket känns positivt även om de knappast kan beskyllas för att förnya genren. De gör dock ett riktigt gott hantverk, ett bra album och ett snyggt äventyr i drömlandet, det är ett sådant där episkt musikaliskt äventyr som är väldigt kul att lyssna på – kanske samtidigt som man drömmer sig bort i det fräsiga omslaget.

Jag tycker absolut att det kan vara väl värt att titta närmare på detta album, Deep Sun har väldigt mycket att erbjuda, de har skapat ett riktigt snyggt symfoniskt metal-album. Sedan kanske det inte blir ett som man kommer att se som en tidlös klassiker eftersom de inte direkt är först med att göra ett sådant album men det förtar inte den positiva upplevelsen det är att lyssna på Dreamland.