Recorded & mixed by Eero Kaukomies at Sonic Pump Studios, Helsinki, Finland
Mastered by Svante Forsbäck at Chartmakers, Espoo, Finland

Released 2021-11-12
Reviewed 2022-03-19

burntfield.com
progressive gears

Vi skrev om Burntfield för några år sedan, och gav dem en positiv recension för sitt debutalbum. Juho Myllyläs band har funnits sedan 2012 och har ett par EP och ett album sedan tidigare. De är ett band som har bra info kring sina album på hemsidan, något som faktiskt är alldeles för ovanligt, vissa band har inte ens hemsidor bara sociala medier vilket är ett otyg för den som vill söka information kring album osv. Impermanence som det nya albumet heter har också ett flott omslag, grått, lite dystert men ändå vackert – precis som det musikaliska.

Musikaliskt handlar det om progressiv rock, kanske lite tyngre ibland och inspirerat kanske både av de lugnare inom metalens och rockens progressiva ådra. Låtarna är lugna i tempo, men det finns djup och variation över de åtta spåren som känns lite vemodiga men också vackra. Ett mycket välgjort och bra skrivet album, det känns fräscht och spännande. Lite drömmande där sångare Juho har en mycket passande röst, jag gillar känslan och ljudbilden som förmedlas. Det är musik och omslag i harmoni med en sansad speltid och precis lagom variation – en lysande produktion på många sätt.

Bättre än debuten, jag tycker att bandet tagit kliv framåt, blivit lite mer intressanta, förbättrat sitt hantverk och så vidare. Det finns mängder av positiva saker att skriva här, inledningen och titelspåret är kanske de som sticker ut mest, men albumet är riktigt starkt som helhet. Det man kan beskriva som lite negativt är kanske att det är ett ganska långsamt album så den som önskar lite fart i sina låtar kanske inte riktigt tilltalas av vad trion har att erbjuda. Jag är dock ingen av dem och jag tycker att det är ett riktigt vasst album som både kan fängsla och få en att vilja lyssna, det är ett album man gärna spelar ett par gånger i rad.

Jag tycker definitivt att ni kan ta er en närmare titt på detta album, det har så många snygga inslag, så mycket roliga saker, det är en höjdare. Den som uppskattar det progressiva, speciellt det finstämda och drömmande, kommer att finna detta album väldigt tilltalande. Jag lär inte slänga detta album, det får vara kvar i musikspelaren och snurra lite då och då. Namnet Burntfield är nog värt att lägga på minnet, jag har en känsla av att detta inte är sista gången de bjuder på ett riktigt vasst album.