Artwork by Anton Semenov
Cover design and layout by TIne Täger

Released 2022-05-20
Reviewed 2022-06-24

anderesholz.com
tonzonen

Kul omslag, en anledning till att jag lät denna snurra i bilstereon en stund. En CD som ser väldigt intressant ut, men omslag och innehåll går inte alltid hand i hand så vad finns egentligen bortom omslaget? Progressiv krautrock på tyska, hur kul låter det? Ärligt talat? Men man ska ju inte heller ta något för givet bara utifrån sådant, och det är en intressant skapelse, det hör man redan från inledningen när Holzen kommer.

Lyrik på tyska, varierat med ganska oförutsägbara svängningar – någon slags grunt i Krautrockstilen men det är stilistiskt ganska flytande. Kvinnlig och manlig sång, stråkar, saxofon, och diverse. Ändå lättillgängligt och inte superkomplext, en völ avvägd skapelse med ganska stort djup. Hyfsad sånginsats, är väl kanske framförallt väl passande snarare än lysande. Speltiden känns väldigt sansad, nästan så att man skulle vilja ha mer utav allt. Stilistiskt är omslaget egentligen ganska talande för vad du får höra på Anderes Holz andra album.

Redan från början tycker jag att det känns som ett intressant album, inledningen med vad jag tror är flyglarm och lite paniskt skrikande sätter an en spännande on som sedan hålls albumet igenom. Första spåret är bra. Bäst är nog Stereo Indigo som är en snygg låt med oförutsägbara vändningar och stor variation. Inget av spåren känns svagare eller ointressant. Vi får drama, och spänning i tio kapitel. Dessutom är det ett album som håller väl för flitigt spelande, så jag tror att det är ett album som kan vara till nöje länge, kanske ett som fortsätter att växa under lång tid med nya dimensioner och så vidare.

Den som inte bara vill matas med samma gamla album om och om igen ska definitivt ta sig en närmare titt på vad Anderes Holz har att erbjuda här, det är riktigt kul. Jag rekommenderar definitivt att ni tar er en titt på denna.