5. Desideratum

Kye Bell - Lead Guitar, Bass
Alyssa Broere - Rhythm Guitar, Bass, Vocals

Conjuring A New Reality (2019)

Released 2020-12-11
Reviewed 2021-01-24

Void & Decay är ett nytt album från kanadensiska duon Within Nostalgia, ett album som klockar in på halvtimmen och som har ett ganska kul omslag. Det sägs att de inte helt passar i en specifik subgenre, att musiken är mörk och att bandet omfamnat sin konstighet. Något sådant. Detta nya album tittar på dagens situation med smärta och ilska, men också kanske med lite omedvetet hopp – åtminstone är det vad jag läser i pressmaterial som jag fått med albumet.

Doomig och svart metal med ganska mörk atmosfär, en del snygga element men lite blek produktion skulle jag nog vilja säga. Det är fem spår på albumet och speltiden är en halvtimme och någon ytterligare minut. Inte överdrivet stor variation, jag gillar väl inte heller direkt sången som jag tycker känns tam och ansträngd och inte särskilt spännande. Det borde väl också finnas lite mer utrymme för djup här, det känns som att det blir en aning statiskt genom de fem spåren.

Det går att lyssna på detta album, det är onekligen helt okej men ingenting som sticker ut för min del. Jag saknar något gripande, som fängslar mig som lyssnare och får mig att vilja återvända till albumet. Det är svårt att uppbringa någon större entusiasm för albumet, men visst lite positivt är det ändå att de inte väljer att helt plagiera något annat, men även goda intentioner kan leda till lite trötta album. Jag tycker inte riktigt att detta album hittar rätt.

Kanske lite nostalgiskt men kanske mest lite trött och inte riktigt där. Det hade behövt förbättra sin produktion och vokala insats en hel del för att nå hela vägen fram. Det är inte oävet och det finns goda idéer men når inte riktigt hela vägen fram, ett okej men ganska tråkigt album.