Aki ‘Conan’ Virta – Bass
Jussi Turunen – Lead Guitar

Moving Backwards (2019)

Released 2021-03-26
Reviewed 2021-04-25

wheelband.net

Finlands Wheel kommer med sitt andra album, vi tyckte att deras första album Moving Backwards var en fin debut så frågan blir ju vad vi ska tycka om det andra. Resident Human kallar det albumet, det har ett enkelt men samtidigt ganska effektivt omslaxg. Det ser mer spännande och moget ut än debuten, men är det? Det sägs att sångare och textförfattare James har ansträngt sig mycket med lyriken, medan Moving Backwards fokuserade på mänsklighetens dröm att återgå till klansamhällen tar Resident Human det till andra längder med sci-fi-inspiration och inslag från aktuella händelser. Men vad ska vi då säga om detta album?

Det spinner på ett sätt vidare på vad de gjorde senast, men de drar allt lite längre och utvecklar sitt musikaliska ramverk. Kraftfull och snygg produktion, fräck och modern ljudbild med bra djup och dynamik. Ganska äventyrligt tycker jag nog att det är, men kanske inte så äventyrligt att det direkt hamnar utanför boxen men till skillnad från alltför många band är Wheels box ganska stor. Sångaren är bra, låtmaterialet varierat. Det är bara sju spår på albumet men trots det är speltiden dryga femtio minuter, flera av spåren är över tio minuter vilket kanske i vissa fall blir lite mycket men speltiden känns inte alltför lång trots det.

Resident Human är ett bra album, med riktigt bra låtar där Hyperion kanske kan beskrivas som den finaste av de sju. Inget av spåren känns svagt, albumet som helhet känns definitivt som något som hamnar klart över medel. Ett progressivt album som åtminstone inte känns regressivt, bara en sådan sak. Bara det gör ju albumet värt att kika närmare på med tanke på hur ofta progressiva band är allt annat än progressiva. Jag tycker att de är ett ganska dramatiskt och intressant band som satt samman ett intressant och bra album, det är väl en beskrivning så bra som någon. Den här gången är det lite mer fräscht och lite mer spännande än senast det begav sig.

Här är ett album som ger mer än debuten gjorde, ett band som tar sig lite framåt och bygger vidare på det de gjorde bra senast och adderar fler intressanta element. De vågar lite mer nu och det tillsammans med kvalitativa låtar ger definitivt anledning att kika närmare. Jag tycker nog att ni kan kika närmare på detta trevliga album, den som gillar det lite mer proggiga kommer inte att ångra sig.