Mixed by Volster and Thomas ”Plec” Johansson
Mastered by Thomas ”Plec” Johansson at The Panic Room Studio
Artwork and photography by Rob Hakemo

Released 2020-11-13
Reviewed 2021-03-20

roar! rock of angels records

Svensk duo, det är så man kan beskriva bandet Volster. Arise är deras andra album, hyfsat snyggt skivomslag har det och ett dussin spår. Det sägs att det är ett album som följer i samma spår som debuten Perfect Storm, ett album som släpptes 2018, men att de expanderar sin repertoar till att innefatta ett lite vidare musikaliskt spektrum.

Hårdrock av hyfsat klassiskt märke men med lite inslag av AOR och progressive rock, det är fokus på starka melodier och riff. Ganska fräsch ljudbild och hyfsad variation får vi på albumet, kanske att speltiden känns något väl tilltagen – nog hade de kunnat kapa lite, kanske två färre spår eller så. Det är en hyfsad sångare i bandet, ingen fantastisk men han passar bra till de låtar vi får. Men det är inte speciellt unikt, inte heller speciellt minnesvärt – men känns trots det som relativt modernt och snyggt producerat.

Det man kan klaga på när det gäller detta album är väl att det inte sticker ut, och att det saknas de där riktigt minnesvärda inslagen. Det är bra gjort, låtarna är bra och ingenting kan beskrivas som dåligt på Arise. Ett album som fungerar riktigt bra, det är trevligt att lyssna på och jag kan tänka mig att den som gillar klassisk melodiös rock/hårdrock kommer att uppskatta detta album ganska mycket. Samtidigt kan jag väl inte se att det är ett album som ger något starkare minnesvärt intryck och det glöms nog ganska snabbt bort även om du gillar att lyssna på det.

Så det är ett helt okej album från Volster, ett bra album till och med. Det har varit ganska kul att lyssna på, men det ger inget direkt minnesvärt intryck och jag glömmer ganska snabbt bort det. Så jag kanske inte kan rekommendera att ni köper albumet utan att kika närmare på det först, dock tror jag inte direkt att något kommer att tycka att albumet är dåligt.