Andy Ennis - growls
Matheus Manente - Bass

Mixed and mastered by Matheus Manente

Released 2021-05-28
Reviewed 2021-05-10

hostile media

Jag tycker att det var nyss jag skrev om The Vicious Head Society’s finfina debut Abject Tomorrow, men det var faktiskt 2017. Så Graham Keane har haft ganska lång tid på sig att sätta ihop nästa album, ett som får mig att tänka på filmen Deep Impact där det pratas om just en sådan händelse. ”What do you know about E.L.E?” Massor förstås eftersom jag sett den filmen x antal gånger vid det här laget. Men vad ska vi då säga om albumet som avhandlar några karaktärers inställning till Jordens undergång?

Att omslaget är snyggt slår vi fast, och att det är synd att det är en fulare t-shirt i specialboxen än den man kan köpa löst vilket är surt för den som har begränsade resurser och skulle ha velat ha båda. Musikaliskt är det modern och progressiv metal, faktiskt ganska fräsch och spännande – åtminstone lite progressiv även i form av framåtskridande och inte bara i avseende av musikalisk karaktär. Samma sångare som på debuten, han är mycket bra tycker jag, dessutom har Keane hittat en vrålsångare för de vrålade partierna vilket skapar ett lite större djup i det avseende. Ett steg framåt jämfört med debuten både sett till stil och kvalité på produktionen, dramatiskt album och väl varierat så jag inte ens kan anmärka på den 62 minuter långa speltiden.

Det är ett riktigt imponerande album med snygga och riktigt bra låtar från inledande titelspår ända till avslutande kreationshymn, det finns ingenting att klaga på. Det känns fräscht och intressant, inte bara på grund av snyggt genomförda låtar utan också för att det faktiskt bjuder på något eget. Visst låter det också som annat, inspirationer kan höras men The Vicious Head Society har hittat en ganska fräsch och igenkänningsbar stil, utan att för den skulle sticka ut överdrivet mycket. Det förra albumet var bra, detta är bättre och jag skulle vilja påstå att det är bland de vassaste album hittills i år.

Ett album värt att kika närmare på, helt klart. Ett toppalbum som är svårt att ogilla, det är låtar som känns både lättillgängliga och komplexa som skapar ett djup och som gör det till ett album som är svårt att tröttna på. Jag har spelat det många gånger och det känns fortfarande som ett album där man upptäcker nya intressanta grejer varje gång, det är imponerande och det är riktigt trevligt – jag tycker inte att ni ska missa denna.