Jack L. Stroem - Recording, Producer
Vide Bjerde - Recording, Producer
Nele Diel - Cover art

Released 2021-07-16
Reviewed 2021-08-24

scarlet records

Ett band som väl är så mycket power metal det går att vara på många sätt med klämkäcka refränger, pampiga inslag och så vidare. Det är bandets andra album och omslaget visar ganska tydligt vad man kan förvänta sig att få höra, det ser ut som power metal och det låter som power metal. Bandet gör en slags arketyp av genren, nästan som en karikatyr eller något ironiskt. Men kanske är det bara jag då det tycks som att de ofta får ganska höga betyg i recensioner och så vidare, men jag kan inte direkt påstå att de kommer med något vi inte hört förr eller att de gör någonting bättre än andra liknande band.

On a Moonlit Night är ett bra producerat album, det känns välgjort på det hela taget. Däremot tycker jag väl knappast att de gör något som känns vare sig fräscht eller spännande, episkt blir det ju inte heller när det känns som att man lite blekt kopierar andra lite större namn inom genren. Visst finns här kompetens men jag har hört många betydligt roligare album inom denna genre, och med närmare 55 minuters speltid blir det lite väl mycket på mängdfronten också – dessutom är de ett av de där banden som slänger in en onödigt lång evighetslåt som ska föreställa någon form av epos men snarare kan beskrivas som sjutton minuter tristess.

Ett mycket välgjort album på många sätt, samtidigt är det också ett ganska blekt och intetsägande album. Jag tycker nog att bandet saknar själ, identitet, fantasi, känsla för dramatik och så vidare – med lite mer hit-betonade låtar och kanske även lite mer fräscha och spännande idéer hade det nog kunnat vara spännande men jag tycker att det känns generiskt, det saknar det där lilla extra. De träffar aldrig riktigt rätt med sina musikaliska idéer utan det blir ett album som känns som allt annat redan släppt i genren, en blek kopia, en karikatyr, ett skämt – kanske inte ett skämt men lite humor är det nog ändå att metal ofta är en så fantasilös genre trots de kreativa möjligheterna genren erbjuder.

Jag skulle vilja påstå att det blir att avfärda detta album, det erbjuder ingenting riktigt roligt och gör inget större intryck på mig. Det råder inte brist på bättre alternativ att lägga sina pengar på om man önskar ett album av den power metalliska varianten.