Friggi Mad Beats
Konrad Ramotowski

Released 2021-02-05
Reviewed 2021-10-17

terrordome.net
selfmadegod records

Kul omslag, men så mycket mer var det kanske inte. Polska Terrordome thrashar som andra gjort förr med låtar i högt tempo, vrålig sång i samma stil som otal andra band. De har ju varit med ett tag och släppt ett gäng alster så man kanske kan tycka att repetition borde börja bli lite trist för dem, ungefär som att skriva om ytterligare ett sådant album. Det står inte ens speciellt mycket kul i pressmaterialet som medföljer låtarna, ett band som släpper sin tredje fullängdare sägs det. Det skrivs också att de gör låtarna i rasande tempo, vilket väl är sant. Gormande sång och allt det där som brukar handla om standardiserad thrash metal.

Jag läser att de delat scen med många stora vilket antagligen betyder att de medverkat på samma festivaler, det brukar vara så. Har det egentligen betydelse vilka de råkat spela samtidigt som? Jag tror att även skivbolagen har svårt att tänka ut något intressant att säga om band som inte är intressanta, man kan ju inte gärna skriva formgjuten thrash metal helt enligt formatmallen och helt utan unika och egna fräscha idéer om man vill sälja men det är ju ungefär det jag läser i ännu en nästan identisk presstext om ännu ett identiskt band.

När jag sammanfattade denna tänkte jag att det var ju synd att jag inte såg att den släpptes för ett hyfsat bra tag sedan, hade jag kollat det innan jag börjat lyssna hade jag kunnat strunta i albumet. Nu är valet dock slumpmässigt och dumt att kasta bort när man ändå gjort jobbet, för det är ett jobb snarare än ett nöje att lyssna på Terrodomes senaste alster. Hur ska man kunna uppmana någon form av intresse för något som man hört så många gånger förr? Jag gillar fräscha idéer och jag gillar band som vågar gå sin egen väg, Terrordome uppfyller definitivt inget av det.

Gillar man generisk thrash kan detta säkert tilltala, det är väl knappast uselt – det vore en bedrift att skapa något uselt om man bara kopierar något annat. Jag kan bara undra varför någon skulle välja detta före allt som kommit i genren genom åren, mycket av det är ju betydligt bättre. Detta smoggiga album med kul omslag känns bara meningslöst och trist, egentligen kan man väl bara hoppas att någon tjänar något på det så att det inte bara är en övning i slöseri som det varit för min del.