Jimmy Hedlund - Guitars
Marcus Ström - Drums

Released 2020-11-25
Reviewed 2021-02-24

templefuzz.wixsite.com/templeband
ozium records

Funeral Planet, inte låter väl det som den mest trevliga planeten att besöka? Det är det svenska bandet Temple som besöker en sådan planet med sitt första album, ett omslag som skulle kunna föreställa en planet av det slaget har albumet också. Medlemmarna har helvetiskt förflutet med medverkan i band som Silver Devil och Surfing in Hell, det sägs vara en garant för att man är i musikaliskt goda händer. Så kan det kanske vara, jag vet inget om de banden, de jämförs också med Electric Wizard och sådana band.

Doom, fuzz, stoner, typ sådana beteckningar kan ganska väl beskriva vad vi får höra när vi lyssnar på detta album. Sju spår med tungt och långsamt malande musik, sångaren är av Ozzys skola skulle man väl kunna säga med en ganska mässande stämma – dramatisk stämma tycker jag nog att man kan påstå. Känslan är annars ganska mörk och lite grå, kanske också lite dyster – ändå ganska snygg ljudbild men kanske inte speciellt varierat och det känns som att spåren flyter ihop en del.

Det är ett stämningsfullt album, en stämning som känns intressant och bra. Det tar dock inte speciellt lång tid innan jag känner att jag vill ha lite mer variation, lite mer djup och dynamik – kanske att det känns aningen tråkigt mot slutet av albumet. Det händer helt enkelt lite för lite på denna resa genom denna karga planet, det är intressant vyer och stämningar men man tröttnar ganska snabbt och vill ha något mer än vad som erbjuds.

För den som uppskattar de liknande banden och den typen av musik kan det säkert vara ett intressant album, kanske värt att kika närmare på. Jag gillar det, det är ganska spännande, inte alls dåligt, men likt så många andra album jag hört på senare tid ger det inget direkt bestående intryck och känns som ett album man snabbt glömmer. Schysst sountrack till den inre dystopin kanske det kan beskrivas som, en del skulle säkert se det som passande för dagens situation runt om i världen. Det är ett fint hantverk helt enkelt.