Jeremy - drums
Florentin - bass
Valйrian - vocals, mojitos

Released 2021-09-24
Reviewed 2021-10-03

music-records

Det är en illustratör som är hjärnan bakom Spirit Bomb, ett franskt band som har idén att blanda visuellt och musikaliskt. Aldrig förr va? Eller? Det är åtminstone kanske inte det mest vanliga vilket alltid är positivt. Nu får vi dock vänta på något visuellt sägs det, det enda vi ser är ett ganska slående omslag men inte speciellt mycket annat i det visuella spektrat, jag orkar inte titta på videorna så där kanske det finns något.

Det är modern metal i den musikaliska framtoningen, Rage Against the Machine är en jämförelse och varför inte, den känns inte fel. Det blandas mellan rock, pop, hårdrock, metal och lite rap och sådant. Kanske åtminstone lite musikaliska idéer även om det knappast känns unikt på något sätt, jag kan tänka mig ett mer berättande om man vill kombinera det visuella med musiken, hittills är det få som lyckats bygga ihop en sådan kombo – The Wall med Pink Floyd är väl den enda riktigt lyckade jag kan komma på. Nu vet jag inte hur det visuella blir för detta album med nog känns det som att de skulle brutit mer med konventioner för att det verkligen skulle kännas intressant.

Fransmännen har definitivt sina uppsidor men som helhet är inte albumet speciellt intressant. Det är ganska sömniga låtar och väldigt lite hit-potential här. Det känns lite som att de försöker översälja sin produkt med en visuell komponent som ännu inte riktigt presenterats, det hade varit mer klädsamt om de faktiskt gjort klart allt innan de släppte albumet. Jag vet inte riktigt vad detta album har att erbjuda och vem det ska erbjuda det, det är inte ett speciellt spännande alster och jag kan inte påstå att det når fram.

Tight är inte det bästa albumet jag hört, omslaget kanske var visuellt intressant på ett sätt – en välbekant anspelning men presenterad på ett annorlunda sätt. Det kanske finns något intressant när de bjuder på mer visuella inslag, men nu känner jag mig ytterst uttråkad av detta album som jag inte tycker erbjuder någonting av större värde. Och jag vet faktiskt inte vem som skulle lockas av detta album, det känns mest som ett högst ordinärt försök till modern kommersiell hårdrock. Det finns betydligt mer intressanta alternativ än Spirit Bombs debutalbum och du behöver inte söka länge för att hitta dem.