14. Hearts and Diamonds
15. Dreams crashing Down

Ryan Michalski

Released 2021-04-30
Reviewed 2021-05-03

dead games records

Rymdkung, det låter ju kul. Det är en samling av material från 25 år med Spaceking som är Ryan Michalski. Det står i pressmaterialet att det är en samling B-sidor och Best Of-material, men jag kan inte hitta någon information om album och så, åtminstone inte på några enkelt verifierbara källor. Det finns kanske några obskyra släpp någonstans, men så vitt jag kan se är detta hans första album som kan tänkas få någon form av genomslag. Kul omslag, men vad ska jag säga om det musikaliska?

Poppig indierock med en hel del klämkäcka låtar och så vidare. Ett album som stilistiskt spretar ganska betänkligt men som bjuder på en del fräscha och en del inte alltför fräscha inslag. Men det kanske blir så när man samlar 25 år på en skiva. Men man kan kanske vända på det och påstå att det är ganska bra variation, det är femton spår och en timmes speltid med en produktion som även den spretar en del. Man kanske kan beskriva det som ett album som å ena sidan är ganska svårkategoriserat men som samtidigt faller väl in under en indie-etikett. Så det är inte helt ospännande, men är det bra?

Det börjar bra med Rock Star, Movies är också riktigt vass, men det är flera andra spår på albumet som inte träffar speciellt rätt. Bäst är det när det blir poprockigt, sämst är det när det blir någon grådaskig rocksörja som inte gör någon speciellt glad. Intrycket blir ganska blandat, ambivalens är en känsla jag har mot detta album. Det är å ena sidan väldigt bra och trevligt, å andra sidan ganska ointressant och trött. Kanske skulle den gode Ryan ha rensat lite bland låtarna eller satt samman ett alster på tio låtar med en bonusskiva eller avslutande bonusspår där de mer ointressanta grejerna läggs sist på albumet.

Borde man kika närmare på detta album? Ja, varför inte? Det är ganska roligt, ganska lysande i sina bästa stunder, man kan ju alltid fixa sig sin digitala version och sedan slänga de spår man tycker mindre om. Då blir det ju faktiskt ett riktigt bra album och det kanske är tillräckligt, men så kan man inte se det när man skriver en recension och summan av delarna är inte lika bra som vissa av komponenterna.