Recorded at Kalovidouris Sound Studios, in Volos, Greece
Mixed and mastered by Dionysis Christodoulatos at CFN recording studio Athens, Greece
Cover art by Kiriakos Balanos

Released 2021-03-26
Reviewed 2021-06-12

pride & joy

Silent Winter uppstod i mitten av nittiotalet i grekiska Volos och det hann bli ett par demoer innan allt var slut. De återuppstod sedan 2018 och sedan dess har de hunnit med en EP och ett album, det andra albumet kom för ett par månader sedan och det har jag lyssnat på. I pressmaterialet läser jag att första albumet fick excellenta recensioner, jag såg någon positiv på detta album också även om de flesta en enkel webbsökning gav vara ganska ljumna. Så, är det något att ha?

Power metal, de jämförs i pressmaterialet med sådana som Stratovarius eller Helloween, de kanske inte är helt missriktat då det är den typen av musik. Melodiös heavy metal ofta med tydliga refränger och låtar med ganska bra fart. Lite ruffigare produktion, jag tycker inte att ljudbilden imponerar. Detsamma gäller sångaren som oftare är usel än bra, para det med total brist på originalitet och du kan ganska enkelt förstå att detta är ett ganska blekt album.

Det spelas på samma element som vi hört så många gånger förr, det tog nog ett tjugotal sekunder in på albumet innan detta blev väldigt tydligt. Men även om låtarna är mestadels någon form av stöld eller plagiat, eller vad man nu vill använda för att beskriva något helt utan eget tänkande, är sångaren albumets största svaghet. Jag tycker att sången är usel på detta album, det blir ibland nästan plågsamt att lyssna och byter jag till Helloween eller Stratovarius blir det än mer tydligt att detta band inte har någonting att komma med. Det gäller åtminstone inom denna genre, visst kan man tänka sig att med lite fräscha idéer och en stil som passar sångaren bättre kan det bli bra även från Silent Winter – men det gäller inte detta album för även om det kanske inte är totalkasst så är det definitivt inte bra.

Jag skulle avråda från detta album, det vimlar av bättre alternativ och det är knappast så att det behövs fler album i denna mycket välbefolkade genre. Det finns faktiskt väldigt lite som får mig att se något positivt i Empire of Sins, det är ett tråkigt och sömnigt power metal-album med dassig sångare. Det är definitivt bättre att lyssna på något annat.