Born From Fire (2017)

Recorded with Erik Nilsson at 491 Studio in Oskarshamn, Sweden

Released 2021-03-26
Reviewed 2021-04-13

thequill.se

metalville

The Quill släppte sitt första album redan 1995 och 25 år senare prisades de av hemkommunen Mönsterås för sin kulturgärning och nu kommer de med sitt nionde album. De kallar albumet Earthrise och det är ett album med riktigt flott omslag och som kan tyckas ha en sci-fi-tema, det skulle kunna vara intressant bara för omslaget. Men bandet har förstås också lagt in sin långa musikaliska erfarenhet i musiken med inslag av klassisk hårdrock i stil med Zeppelin och Black Sabbath med lyrik som skulle kunna härledas till händelserna det senaste året även om många av dem skrivits före världen stängdes. Kanske har Ekwall tillgång till en spåkula, men vad kan vi då säga om det han och hans band åstadkommit.

Det känns igen som The Quill, de vinner knappast priser för sin originalitet eller förmåga att överraska lyssnaren. De bjuder på stoner och direkt hårdrock av klassiskt snitt, inga krusiduller bara ös och energi. Det är ett kvalitativt lyft jämfört med föregångaren då jag tycker att produktionen är snyggare och speltiden känns mer sansad, jag är inte säker på att jag hört bandet låtar fräschare någon gång tidigare. De för tankarna till sjuttiotalet och de tidigare nämnda klassiska banden, samtidigt har de en modern och fräsch ljudbild som gör att de har potential att tilltala en bred publik.

Riktigt vasst! Earthrise stiger fram som en spännande favorit i The Quills katalog, det är ett riktigt bra album. Visst kan man alltid argumentera mot albumet och peka på bristen på originella idéer, vi har hört det förr, onekligen bra argument men man bryr sig mindre om sådana argument när man spelar Hallucinate, Dwarf Planet, eller något annat underhållande spår på Earthrise. Jag tycker att detta album träffar mest rätt av de tre album jag skrivit om för Halloweds räkning, och känns som ett album som visar upp ett band från den absolut bästa sidan.

Jag tycker att ni ska kika närmare på detta finfina album, det känns som ett album väl värt att avnjuta. Kanske är det speciellt för dig som uppskattar den nostalgiska musiken men chansen är stor att den går hem hos de flesta musik-fans. Kanske är The Quill på sin absoluta topp så här drygt 25 år efter sitt debutalbum.