Davide Perruzza: Guitar Solo on "Paralyzed"

Produced, mixed and mastered by Dario Grillo
Artwork and graphics by Antonella "Aeglos Art Astori

Released 2021-07-23
Reviewed 2021-08-20

burning minds group

Platens är huvudsakligen Dario Grillos projekt och vi tittar nu på det tredje albumet Of Poetry and Silent Mastery, som också råkar vara en boktitel. Han har tagit sin tid med albumen tycks det, debuten kom 2004, andra albumet 2014 och nu kommer alltså album nummer tre. Ganska snyggt omslag på detta album och jag skulle definitivt påstå att det kan vara ett album värt att ha.

Det handlar om vad som ofta får beteckningen AOR, det är klämmiga refränger, tydliga melodier och så vidare. Inga större musikaliska överraskningar men väldigt snygg produktion, förhållandevis stör variation och kompetent sånginsats – det mesta som behövs för att träffa rätt med musik inom AOR-genren. Med ett dussin spår får de också till en hyfsat sansad speltid, kanske att de hade kunnat trimma lite men det är inte hela världen och det fungerar helt klart bra.

Bra album, därom tycker jag inte att man kan tvivla, låtarna är genomgående väldigt bra, melodierna starka och medryckande. Ett lätt album att tycka om. Vi bjuds på trevliga låtar från inledning till avslutning och just inledande Conspiracy och avslutande Fragile är mina favoriter på albumet. Det är definitivt ett album man kan lyssna på både en och två gånger, men visst kan man väl alltid tillägga att man inte ska förvänta sig något direkt nyskapande av Dario Grillo och Platens och det kan man ju göra lite nedslag på förstås.

Rekommenderas om du gillar medryckande melodiös rock/hårdrock, det är bra och klämkäcka låtar som man definitivt kan lyssna på ett antal gånger. Jag tycker att det är ett trevligt och ett vasst album, men samtidigt ska man ju vara medveten om att AOR-genren bjuder på många sådana album och stilistiskt sticker det kanske inte ut nämnvärt – men kvalitén är definitivt bland de bättre.