Mats Byström - bass
Fredrik Forsberg - drums

All Rise (2018)

Released 2020-09-04
Reviewed 2021-01-12

perfectplan.se

Jag undrar om Perfects Plans perfekta plan vara att AOR helt enligt mallen, polerad till perfektion och så vidare. Det är det svenska bandets andra album och vid research hittar jag en hel positiva recensioner, vilket i sig förstås knappast kan ses som oväntat eftersom det mesta får positiva omdömen på internet, enligt en del recensenter är närmare hälften av det som släpps tidlösa klassiker. Jag lyssnar ofta på samma album och ser sällan samma sak, Perfekt Plan är ett sådant band som jag nu låtit spinna ett antal gånger i musikspelaren, är inne på femte snurran idag när jag skriver detta och det är svårt att se var vissa recensenter hittar fullpoängaren i Time for a Miracle.

Det handlar om helt typisk AOR enligt formatet, bara där är fullpoängaren borta. Det är extremt förutsägbart, visserligen riktigt vass produktion och en ljudbild som imponerar. Även sångaren är bra, riktigt bra faktiskt och det känns som ett mycket lättillgängligt och imponerande producerat album. Låtvariationen är exakt vad man kan förvänta sig, från det att man hör första tonen kan man förutse hur resten av albumet ska låta – överraskningarna lyser med sin frånvaro. Det känns som att de hela tiden tar det beprövade konceptet och aldrig vågar investera något av sig själva i låtarna.

Absolut ett bra album, lättillgängliga låtar som är lätta att tycka om, finns inte mycket att klaga på ur den aspekten. Ett album som fungerar utmärkt för bilresan eller arbetsdagen, men kanske inte för dig som vill ha något extra, något nytt eller fräscht. Jag kan se att man verkligen gillar detta album, däremot att man som kritiker ger det full pott känns helt orimligt, då ska det vara ett av de två-tre bästa som släppts genom tiderna i och med att det inte bryter någon som helst ny mark, och till de bästa albumen i den generiska AOR-genren har detta väldigt långt.

Många låtar har viss hit-potential men jag tycker nog faktiskt inte att någonting på detta album riktigt sticker ut. Det är ett mycket fint hantverk, men det är nog inte så mycket mer än det faktiskt. Vi får ingenting unikt, ingenting riktigt spännande, bara en samling välgjorda men också väldigt generiska AOR-låtar, för bra för att vara skräp och för fantasilöst för att vara riktigt bra.