Perttu Koho - Vocals (bakcing)
Mark Kelson - Vocals
Harri Pelkonen -Ukulele

Released 2021-02-26
Reviewed 2021-11-20

inverse records

De finska månbarnen är tillbaka, den här gången med ett akustiskt album som fått namnet Kruunu och det är ett album som definitivt är värt mer än en krona om man ska köpa det. Det är ett album där vi får några nya och några tidigare släppta spår i akustisk version, Saatto och Ikaros är ju två väldigt noterbara alster vi nu får höra på nytt. Det är inte bara de spåren som får nytt liv i akustisk version och bandet visar upp en väldigt stark sida av sig själva tycker jag. Föregångaren Valo var inte så här bra och Saatto var mest en väntan på det excellenta titelspåret som kröner ett annars ganska medelmåttigt album. Men Mustan Kuun Lapset har varit kul hela tiden, hur många band förstår att bara en sådan sak som att sjunga på finska skapar en viss särprägel för ett band i en genre där nästan allt är på engelska.

Det är akustiskt, låtar som förstås kommer från den svarta metallen. Det är klart att man känner igen låtarna men frågan är om inte de flesta av dem faktiskt blev ännu bättre när de blev akustiska, Saatto är ju till exempel helt magisk. Det är inte ofta man får låtar man bara spelar om men vissa album och vissa band hittar de där låtarna och Saato på Kruunu är ett sådant spår som jag gärna spelar om ett par gånger när jag lyssnar. Det är låtar av sådan kvalité som behövs för att locka lyssnaren till albumet, och lockas tror jag att de flesta skulle om de fick höra vad barnen kokat ihop denna gång.

Kanske något för strandens lugn en höstdag under den svarta månen, eller något sådant. Det är ett riktigt kul album, likt Valo kommer det att få kvarbli bland låtarna i det digitala biblioteket, så kan jag lyssna på Saatto och Ikaros som också är riktigt bra tillsammans med de andra fina låtarna på detta finfina album. Gillar ni vad Mustan Kuun Lapset gjort tidigare eller bara tycker att vi behöver mer metal på finska så är detta ett utmärkt val, visserligen akustiskt men riktigt bra och frågan är om bandet har haft bättre sånginsatser någonsin.

Det är magiskt att lyssna på det bästa detta album har att erbjuda, och jag tycker att Mustan Kuun Lapset visar att de har fräscha idéer, skriver bra låtar och gör något som är mer intressant än många andra band. Kanske inte riktigt en kandidat till topplistorna för album 2021 men Saatto är definitivt en av de bästa låtarna 2021 har erbjudit, på rak arm är jag inte så säker på att jag kommer på någon bättre. Snyggt album, vaikuttava!