Rainforest photo by John Piesse
Petrified wood photo by David Charlton
Cover art and graphic design by Craig Fryers

Released 2021-07-05
Reviewed 2021-11-28

bird's robe records

Man slås väl kanske främst av det fräsiga omslaget när det gäller Mushroom Giants album Painted Mantra. Ett album som först släpptes 2015 men är ett av de här albumen som Bird’s Robe Records ger ut för att fira tio år. Vad jag kan se är det lite annan låtordning denna gång, åtminstone om jag kikar på bandcamp för bandet och Bird’s Robes bandcamp för den nya utgåvan – jag testade även ordningen på bandets egen sida för att jämföra och föredrar den ordning som ges på den utgåva jag fått.

Det handlar om instrumental progressiv rockmusik, ganska intressant, omslaget reflekterar ganska väl vad som erbjuds. Snygga landskap i gråskala, som ett gammalt dramatiskt fotografi som snart visar sig vara ett montage. Det finns djup och en del dramatik. Samtidigt kan jag väl sakna det där som en sångare ofta ger, ibland kan instrumentala album ge andra friheter men det är något som sällan verkar kunna utnyttjas av band och strukturerna följer ganska mycket de som finns i mer traditionell musik. Men visst finns det snygga atmosfärer och drama, bra produktion tycker jag nog också att de har att erbjuda.

Painted Mantra är ett snyggt album på många sätt, inte bara det visuella genom omslaget utan även musikaliskt, det är dramatiskt och intressant. Men jag saknar ändå något, det lyfter aldrig riktigt till de där magiska höjderna, de som omslaget skulle ha kunnat indikera. Omslaget är nog mer intressant än musiken. Samtidigt har jag väl inte alltför mycket att klaga på när det gäller detta australiska band, det är bra och hyfsat underhållande, nackdelen är att det inte är ett speciellt minnesvärt album.

Kan vara värt att kika på, det finns mycket positivt att säga om detta album. Det lär väl knappast vara någon större besvikelse för någon, sedan är förstås frågan om det är ett album som kommer att tilltala någon större publik, jag tror inte det. Men vill du ha ett habilt musikaliskt äventyr kan det vara ett bra val.