Reflections of a Nightmare (2019)

Barbara "Babs" Brawand - Vocals

Released 2021-04-30
Reviewed 2021-04-16

dreamsinfragments.ch
boersma-records

Jag skrev om schweizarna Dreams in Fragments och deras debutalbum för ett par år sedan och var väl inte sådär våldsamt imponerad över vad jag fick höra. Reflections of a Nightmare kallade de debuten, den här gången är det When Echoes Fade så vi utelämnar drömmarna i titeln men de förekommer fortfarande bland de tolv låtarna. Omslaget är snyggt och väcker intresse, men de hade ett ganska stiligt omslag sist också men detta är mer dramatiskt och känns betydligt mer intressant.

When Echoes Fade fortsätter ganska mycket i stil med vad de gjorde på debuten, men med en lite mognare framtoning, lite mer självklar i leveransen och så vidare – det hörs att bandet har mer självförtroende. Det är väl fortfarande av samma slag som sist och känns kreativt ganska tråkigt faktiskt, kvinnlig sång, orkestrala inslag, lite vrål, lite storslaget och så vidare – överraskningarna är exakt inga och variationen är inte stark nog för att de ska hålla mitt intresse uppe över alla tolv spår och femtiotre minuter som albumet pågår. Jag tycker att de hade kunnat kapa ganska friskt i låtmaterialet, knappa fyrtio minuter och kanske nio spår hade varit betydligt rimligare.

Ett steg framåt jämfört med debuten, det är definitivt inte lika tråkigt, kanske främst för att låtarna är bättre. Nu var inte låtarna dåliga på debuten, det var helt okej där också men detta låter bra på ett helt annat sätt. Däremot känns det fortfarande lite fegt och jag tröttnar snabbt på det och ser hellre på en dokumentär om pyramiderna medan jag skriver. Så det låter bra, det går helt klart att lyssna på, det är bättre än debuten och det ligger väl någonstans kring mitten av skalan när det gäller band i denna genre. Men oavsett hur bra det är så lockar albumet inte så våldsamt mycket och det finns många val som känns betydligt bättre och mer intressanta.

Dreams in Fragments är ett band som inte riktigt vågar tänka utanför boxen, som bara ser på vad andra gjort och gör samma sak. Gör man så kommer man aldrig nå de riktigt höga höjderna och bara jämföras med sina föregångare som de aldrig kommer att kunna mäta sig med. When Echoes Fade är ett album vars ekon snart kommer att tystna, och det säger jag trots att de inte ens släppt albumet ännu. Ett bra album, inget snack om det, men det vimlar av sådana i genren och i jämförelse sticker det inte ut.