Risto Silenius - guitar
Mika Pohjola - keyboards
Matti Torro - drums

Recorded, mixed and mastered at Soundmix Studios in Oulu Finland by Mika Pohjola

Released 2021-02-19
Reviewed 2021-03-01

Vad gömmer sig bakom dörr 964? Jo, där gömmer sig ett album som kallas C.O.T.D. och som är finska bandet Door 964s debutalbum, jag tycker att det är synd att den bara kommer digitalt för det där omslaget hade varit väldigt värt att addera till min skivsamling. Riktigt coolt skivomslag, eller grafiskt material för det digitala släppet kanske man ska påstå eftersom det faktiskt inte är ett omslag i faktisk bemärkelse. Men kanske kommer kvartetten att ge ut en fysisk version så småningom, det är en kvartett som kanske är ny i denna konstellation men av bilden att döma har alla fyra en ansenlig mängd år i livet bakom sig och antagligen en del musik. Så hur har de lyckats med C.O.T.D.?

Inte har de lyckats återuppfinna det musikaliska hjulet då det känns ganska välbekant och blickar en del bakåt men samtidigt med en relativt fräsch framtoning. De har dessutom en sångare som sticker ut, han har definitivt inte en fantastisk röst men är fantastiskt bra i den roll han har i Door 964 och det är ju det som spelar roll. Det handlar om melodiös hårdrock med en del klämkäcka refränger, powerballader och allt det där som hör till klassisk melodiös hårdrocksmusik, det är dessutom faktiskt kanske lite mindre förutsägbart än mycket i genren vilket gör att de trettiosex minuter albumet fortgår passerar väldigt snabbt och man trycker gärna play igen när tonerna från avslutande powerballaden Worlds Collide tonar bort.

Det är riktigt bra, sångarvalet var nog ett genidrag och att de sedan lyckats skriva åtta riktigt vassa låtar gör knappast saken sämre. Visst finns det säkert en och annan som kanske skulle racka ner på dem just på grund av denna sångare och att de utan att bryta ny mark ändå lyckas hitta en ganska egen framtoning. Det hörs redan direkt när det sätter igång kompromisslöst och riktigt vasst i första spåret Fire at Will som kanske är min favorit men även avslutningen står emot de flesta hackor och det känns definitivt som ett album jag gärna spelar om och om igen.

Underbar finsk hårdrock med karaktär och energi, ett riktigt snyggt album där de till och med lyckats skrapa fram en mycket intressant framsida för albumet. Det är definitivt ett du inte ska missa, det gömmer sig mycket mer än man tror bakom den där dörren. Det gömde sig något riktigt kul bakom den 964:e dörren, jag blev nyfiken när jag såg omslaget i musikspelaren och sedan gick det inte att sluta spela albumet – det är riktigt vasst!