Leonardo Bellavista - Recordings (guitars, bass, vocals)
Stefano Morabito - Recording (drums), Re-amping, Mixing, Mastering

Released 2020-10-23
Reviewed 2021-01-08

coexistenceofficial.com
transcending obscurity records

Coexistence har jag skrivit om tidigare, men då var det ett multinationellt progressivt band. Nu handlar det om ett italienskt dödsmetallband av den tekniska skolan som gör musik med sci-fi-tematik och nu kommer med sitt debutalbum, ett album med riktigt snyggt omslag. De har en EP i bagaget sedan tidigare och enligt pressmaterialet har de tagit enorma kliv från den fram till detta album, ett album som jag förstås lyssnat en hel del på.

Det handlar som sagt om teknisk dödsmetall, riktigt välgjort och bra producerad. Ett album med kontrollerad aggression kanske man kan påstå och tack vare ett ganska stort djup upptäcker man nya inslag varje gång man lyssnar. Därmed inte sagt att man slås av att det känns nytt och fräscht, det känns faktiskt ganska klassiskt dödsmetalliskt och rätt så välbekant trots intressant tematik och vissa lite mer spännande inslag. Sånginsatsen är ganska stereotyp och det är kanske på grund av den man får känslan att Coexistence inte riktigt vågar sig på de större äventyren, man kan ju tycka att sci-fi-tematik ska kunna medföra ett lite mer vågat och äventyrligt utförande.

Men det är svårt att hitta anmärkningar rörande kvalitén, hantverket är av bra märke och de negativa aspekterna är obefintliga. Det jag kan sakna är någon riktigt vass låt och den där känslan av äventyr som jag skulle ha velat höra, men gillar du genren kommer du knappast ogilla detta album. Jag tycker att Coexistence behärskar sitt hantverk mycket väl och det som skulle behövas är lite mer fantasi, lite mer mod, något som kanske kommer nu när de fått första albumet ur världen och gjort det bra, nästa gång kanske de vågar vara lite mer äventyrliga.

För den som uppskattar den tekniska dödsmetallen, typ de liknande banden, är det starkt rekommenderat att kika närmare på detta album. Om du gillar dödsmetall i allmänhet kommer du säkert också dras väldigt starkt till detta album, samtidigt kanske det inte erbjuder något riktigt nytt och fräscht vilket kan ligga dem i fatet speciellt bland sådana som mig själv som föredrar album som överraskar och kommer med något fräscht vilket jag inte skulle vilja säga att detta album gör. Överlag gillar jag detta men jag kommer inte fortsätta att lyssna nu när jag skrivit om det, så fantastiskt är det inte.