Josh Rush – Drums
Chris Hesla – Vocals

Mixed and Mastered by Jamie King

Released 2020-11-18
Reviewed 2021-04-14

celarisband.com

Det tycks som att bandet Celaris från USA gömmer sig, det är väl inte direkt något bra strategi för att nå framgång. Jag tittar närmare på deras debutalbum In Hiding, ett album med sju spår och knappa fyrtio minuters speltid. Det är också ett album med ett snyggt omslag, det ser rätt så intressant ut och en vinyl av denna hade nog sett väldigt trevlig ut. De hoppas att albumet och deras musik ska göra samma avtryck på scenen som scenen gjort på dem.

Progressiv metal i stil med band som TesseracT eller Periphery, modernt och progressivt helt enkelt. Ganska dynamisk ljudbild, kanske inte den mest dramatiska jag hört i genren men relativt fräsch och modern. Sångaren är ganska bra tycker jag, han kanske behöver lite mer pondus och drag ibland men det fungerar bra överlag. Smart att göra ett kort och koncist album, alldeles för ofta blir det för långt när det blir progressivt. Ingen överdrivet komplext, men de bjuder på lite oförutsägbara idéer och ganska bra kreativ fantasi.

Celaris kommer med en fin debut, med bra låtar och ganska fräsch musik. Samtidigt tycker jag väl inte att det bjuds på några större överraskningar eller att bandet tillhör de bästa i genren. Det känns som att det är ett band som kanske inte helt uppfyller sin potential med detta album, det finns goda intentioner men helheten når kanske inte hela vägen fram. Jag saknar väl framförallt den där riktigt vassa låten, den där som lockar att lyssna igen.

Är det värt att kika närmare på Celaris? Ja, det skulle det nog kunna vara, det är bra och dras man till den genren kan man säkert uppskatta detta album. Det är en trevlig debut och kan säkert vara inledningen på en intressant karriär, detta band har definitivt potential att bjuda på stordåd i framtiden – men tills dessa stordåd kanske man kan ge detta en chans lite då och då. Det är ett ganska kul album.