Ben DeHaven - Images
Nathan Landolt - Font, Layout
Bryan Walthall - Mastering

Released 2021-05-07
Reviewed 2021-08-07

desert records

Album nummer tre för Book of Wyrms kallas Occult New Age och beskrivs som lite av ett äventyr. Bandets eget äventyr började 2014 sägs det, första albumet kom 2017 och nu kommer det snabbaste, det långsammaste, det mest högljudda och det konstigaste albumet i deras korta karriär. Och det tycks vara ett ganska intressant band då omdömena kring deras musik ser ut att vara övervägande positiva, men vi på Hallowed har ännu inte skrivit om kvartettens musik, detta blir första gången.

Stoner/doom av ett mer atmosfäriskt slag, lite progressivt och psykedeliskt är väl ungefär hur jag enkelt skulle beskriva det. De har kvinnlig sång, något som gör det mer intressant eftersom det bryter lite mot normerna inom genren, att hon sedan har en riktigt spännande stämma gör ju inte saken sämre. Variationen är ganska stor, speltiden på 42 minuter känns mycket sansad – ljudbilden är ganska bra dessutom även om den kanske inte är överdrivet imponerande, det finns mer att göra för att få fram nyanserna och dynamiken de har i musiken.

Occult New Age är ett intressant album, ett bra album med tilltalande musik och låtar. Det är dock inte ett fantastiskt album, jag saknar lite drama, lite dynamik, lite djup, och kanske någon riktigt distinkt hit-låt. Det är tydligt att de har ingredienserna, det är väl bara så att receptet kanske inte riktigt får fram det bästa av dessa ingredienser i detta fall. Jag tror att bandet har något spännande framför sig om de kan bygga vidare på detta, kanske har dessutom något av de två föregående alstren mer träffat deras potential, dem har jag inte hört, men det är tydligt att bandet är både kreativt och kompetent så det finns definitivt kvalitetsmusik i deras repertoar. Occult New Age tillfredsställer många behov men är nog inte ett album jag bara sätter mig och lyssnar på, men det är om inte annat ett fint album som musik till skrivandet eller något annat liknande.

Book of Wyrms tredje album ska definitivt undersökas av deras fans, men även den som verkligen gillar doom, stoner, psykedeliskt och den typen av musik. Det är ett välgjort album med intressanta kreativa aspekter. Kanske inte ett där jag tycker de fullbordar den potential som finns men ändå ett ganska kul album att lyssna på, köpare lär nog inte bli besvikna.