Dan Diez - guitar solo on Time for War
Sergio Marty - guitar solo on Never Again

Mixed and mastered by Dan Diez

Released 2021-05-21
Reviewed 2021-08-02

artabansredemption.com

Så, denna Artaban behöver visst upprättelse och det ska åstadkommas med trasiga marionetter. Det är ett band med Vision Divine-bekante Ivan Gianni som sångare och debuten är en EP med fem spår. Omslaget är väl sådär kanske man kan säga, men böcker ska väl inte bedömas efter omslag så vad har denna att erbjuda?

Power metal är vad det handlar om, genremässigt kanske inte alltför långt från mycket annat och man skulle utan vidare kunna jämföra med en hel räcka band. Bra sångare, ganska klämkäckt, modern produktion, inga direkta överraskningar när det gäller ljudbild eller innehåll. Det är en kompetent produktion som väl säkert tilltalar den som uppskattar stilen, 30 minuter blir ju dessutom ganska sansat sett till speltid då det är som ett kortare album.

Det är knappast ett album för den som letar efter nya fräscha idéer eller så, men visst kan det säkert underhålla en hyfsat bred publik med bra låtar och så vidare. Det finns väl inga större svagheter att tala om när det gäller vad Artaban har att erbjuda – jag gillar Gianni som sjunger väldigt bra och helheten fungerar. Sedan kan jag dock konstatera att det knappast är något som sticker ut på något sätt, vi har hört detta så många gånger förr och visst hade det väl varit roligt med något betydligt äventyrligare. Därmed inte sagt att man ska avfärda vad kvintetten har hittat på för det fungerar trots allt ganska bra och som en stunds tidsfördriv eller bara tystnadsivägjagare finns det inget att direkt klaga på, det fungerar helt enkelt.

Det är en trevlig debut som jag kanske inte oreserverat kan rekommendera men det finns ingenting större att klaga på förutom originaliteten och den är de ju knappast ensamma om att sakna.