Drums recorded by Léo Margarit in his studio in Sweden
Artwork by Thomas Ewerhard

Released 2021-06-18
Reviewed 2021-08-02

angelwings-band.com

pride & joy

Ängelvingar, det låter onekligen spännande och bandets andra alster har ett ganska fräsigt omslag. De sägs vara det första symfoniska metal-bandet från Gibraltar, det kan ju tyckas spännande men oftast gör det väl inte nämnvärt mycket med tanke på att det ju angränsar till Spanien som har många symfoniska power metal-band, så det är inte direkt något överdrivet isolerat även om Gibraltar som plats kanske är intressant. De släppte första albumet 2017 och nu kommer det andra albumet.

Det handlar om symfonisk power metal med kvinnlig sång, och man kan dra paralleller till ganska många band om man så önskar – inte mycket, om något, av det bandet gör känns unikt. De har trots det en lite personlig stil som gör att det nog kan kännas igen ganska lätt av den som är van att lyssna på genren, men inte till den grad att de sticker ut. Sångerskan är hyfsat bra, inte fantastisk men långt från dålig. Variationen sett över albumets tio låtar är ganska god, vilket definitivt behövs då albumet är över timmen långt. Det inleds med ett spår som är över tio minuter, vilket sällan är ett lysande koncept.

Ibland blixtrar det till och blir riktigt vasst som på titelspåret, men det är ett konstigt byggt album där jag tycker inledningen känns nästan som en avslutning och som ganska ofta somnar av lite. Med en annan placering av låtarna och kanske även lite klippande och klistrande hade det kunnat vara riktigt intressant, nu blir det kanske inte en axelryckning eftersom man till och från fångas av musiken som utspelas genom högtalarna, men det kommer många partier då intresset helt försvinner ut i andra tankar och musiken slutar vara relevant.

Primordium är ett för långt album och flera av låtarna skulle behöva kapas lite, trots det är det ett i stora delar underhållande album som kan vara värt att undersökas för den som gillar genren. Inget snack om att Angelwings har en del att erbjuda och att de kan göra bra musik, det är synd att de inte kan sätta samman det till ett riktigt vasst album, Primordium visar ju att de har kapaciteten även om det inte riktigt är där alla gånger.