Mixed at Casa Suerte & mastered by Nic Heidt
Artwork by Paul Gerrard & Mark Gerrard

Released 2020-06-09
Reviewed 2020-10-20

zwaremachine.band

sliptrick records

Zwaremachine är ju ett intressant namn, en översättningstjänst på nätet indikerar att det kan vara nederländska och zware machine som betyder tung maskin. Med lite god vilja kanske omslaget indikerar något sådant också, det får mig att associera till Alien. Bandet i sig är från Minneapolis och är en kreativ ventil för visuella artisten Mach Fox och detta album är en uppfräschad version av debuten från 2018 med remixer från svenske producenten Plaktoon, så det är en special edition som genom Sliptrick borde nå en större publik än albumet gjorde 2018. Men är den bra?

Namnet borde ju indikera något tungt och maskinellt och visst är det väl industrial, electronic, darkwave man kan etikettera det som. Mycket syntar och elektroniskt, lite den typen av semi-syntetisk sång och så vidare, syntpoprock kanske? Men nog hade väl produktionen kunnat vara lite mer polerad, det tror jag hade varit en vinst. Variationen kunde kanske även den fått vara lite större, det blir inte speciellt dynamiskt över spåren och det kan efter en stund kännas lite tjatigt. Det är dock positivt att det inte bara är upprepningar av gammalt, utan att ljudbilden är ganska fräsch trots det jag skrev om produktionen. Det känns ändå som att lyssna på något hyfsat fräscht och nytänkande, något som inte låter som allt annat.

Ganska kul album, syntarna och det elektroniska underhåller – jag tycker väl att ljudbilden hade kunnat vara lite mer polerad, lite mer syntetisk kanske. Det är bra låtar annars, även om jag saknar en riktigt fräck hitlåt. Det är ett bra album men inte ett fantastiskt sådant, och det är väl inte överdrivet minnesvärt. Dock kan det vara värt att ge den några minuter av din tid, speciellt om du gillar den mer elektroniskt kryddade ådran av rockmusiken.

Be a Light kanske inte var värd att få en till utgåva men har man inte hört den första som kanske inte hade möjlighet att nå en lika bred publik kan det definitivt vara värt att kika på den. Samtidigt är det svårt att se att det är ett album som gör vare sig till eller från egentligen, och nog är det ett album man klarar sig utan. Därmed inte sagt att den som köper det kommer att bli besviken, ett ganska kul album helt enkelt och ett som sticker ut lite bland generiska heavy metal- eller AOR-album som lite väl ofta hamnar i brevlådan.