Orchestra engineered by Dénes Rédly
Orchestral contractor - Bálint Sapszon

Released 2020-04-24
Reviewed 2020-06-01

victoriakmusicofficial.com

rockshots records

Från Melbourne kommer Victoria som från början tänkte sig ett soloalbum men Victoria K blev istället till ett band och nyss kom debuten Essntia som man av namnet att bedöma kan gissa är en nödvändig skiva. Den känslan är väl inte lika stark när man tittar på albumet, både logga och utseende känns väl ganska typisk för den stil av musik som vi hör från band som Epica, Nightwish och så vidare. Så det borde inte vara speciellt överraskande för någon om jag nämner att Victoria K faller in i samma fack som nämnda band.

Kvinnofrontad melodiös metal med lite symfoniska undertoner, lite herrvrålande och så vidare. Vi får väl inte direkt höra något som överraskar, men ett bra producerat album får vi höra. Victoria sjunger snyggt, mest positivt är att det inte är någon pseudo-sopran vi får utan mer reguljär kvinnlig rocksång som passar fint in i den musikaliska bilden bandet målar upp. Det är hyfsat varierat och speltiden känns sansat, så det kan väl påstås vara ett föga överraskande eller nyskapande men välgjort album.

Det är ett medryckande och bra album, jag gillar speciellt spåret Matrix som är väldigt medryckande och bra. Hela albumet håller dock god kvalité, likt mycket i samma genre. Det jag ser som kan hållas mot bandet är att de inte sticker ut och att det kanske hade behövts fler spår som verkligen fångar lyssnaren. Dock lär det inte vara någon tvekan om att genrefans kommer att uppskatta detta album då det trycker på rätt knappar och att de flesta musikfans tycks vilja ha ändlös repetition snarare än nytt och fräscht.

Bristen på det fräscha är min negativa aspekt kring detta album, detta vägs dock upp av riktigt bra låtar och en stark sånginsats. Victoria K kan säkert gå hem bland många fans och ganska brett, de gör sådan musik som känns lätt att tycka om och som kanske även har en tilltalande aspekt i det familjära. Essentia är dock knappast ett essentiellt album, det fungerar men kommer nog inte göra något större avtryck.