Stereo Messiah (2014)
Who We Are (2016)
Only Human (2018)

Released 2020-06-12
Reviewed 2020-07-25

vegaofficial.co.uk

Vega skär tänder likt en krokodil när de kommer med nytt album som tydligen blåser av taket och ett album där de släppt på bromsarna för att göra något som både utmanar och belönar lyssnaren. De kategoriseras ofta som AOR vilket de tydligen inte önskar göra eftersom det tydligen begränsar deras kreativa frihet då de inte vill vara någon nostalgisk historia. Själv skär jag ofta tänder när jag försöker kategorisera grejer och letar ofta upp andras jämförelser för liknande band och sådant och band som inte passar enkelt in en mall tilltalar ofta mer än de som är fastlåsta vid ett visst tänkande, men att säga en sak är inte samma som att göra det. Men det finns ju en tendens i omslaget till lite mer robust stil, lite mer aggressivitet och bett, men får vi något sådant?

Melodiös hårdrock handlar det om, det är lätt att kasta dem i AOR-facket men egentligen är de lite mer riviga och aggressiva, speciellt på detta album. Grit Your Teeth som är Vegas sjätte album visar upp en väldigt ösig sida av bandet med låtar i ganska högt tempo och med tyngd, Nick Workman sjunger riktigt bra tycker jag, han har en bra stämma för musik av den karaktär Vega gör. Stilistiskt är det lite mer fart, mer aggressivt om man jämför med Only Human som kom 2018. Man känner igen bandets melodiösa sida, sången och de klämkäckt medryckande låtarna, de behåller sin grund men tar sig lite framåt med ett fräscht och mer rivigt album, redan från inledande Blind inser man att det kommer att bli åka av. Variationen är dessutom god och speltiden sansad, riktigt bra produktion där det ges både utrymme för melodierna men också för tyngt och lite kantiga hörn.

Det här är ett riktigt bra album, riktigt jävla bra faktiskt. Med så bra låtar, så bra melodier finns det inte annat att göra än att ta till ett av de där mytomspunna riktigt höga betygen som ytterst få av de album jag recenserar får. Jag kan inte se någonting negativt med detta album, visst är det inte helt originellt men det är fräscht nog för att stå ut i det begreppet och verkligen bra nog för att stå flera huvuden högre än näst intill allt som släpps idag. När de utforskar konsekvensen av att ha ett hjärta och när de dessutom säger att ”den här är för dig” kan man ju inte annat än ryckas med. Bäst är nog kanske ändå den ösiga inledningen med Blind och (I Don’t Need) Perfection men varenda låt är så bra att man blir tårögd och efter att den fått snurra några gånger konstaterar att det hittills bara släppts ett album som är bättre i år – åtminstone av de som hamnat hos mig.

Kan man säga annat än att det är imponerande? Vega är den näst ljusstarkaste stjärnan på den norra stjärnhimlen och bandet Vega har det näst vassaste albumet 2020 hittills, det passar ju bra. Det vore nästan lite dumt att inte kika närmare på Grit Your Teeth, det är ett riktigt bra album som cementerar Vegas plats som ett av de absolut bästa banden inom den melodiösa hårdrocken.