Daniel Gisler - Keys

Mastered by Flo Siller & Chris v. Rautenkranz at Soundgarden Mastering, Hamburg except Another Heart Has Lost Its Place by Ben Baptie at Metropolitan Studios, London

Released 2020-03-13
Reviewed 2020-04-11

timfreitag.com

noodle soup records

Det påstås att Tim Freitag gör saker annorlunda, de har släppt flera singlar som haft goda framgångar med över två miljoner strömningar totalt. Det har nog ingen annan gjort, tror jag. Mosters Forever är deras debutalbum som bjuder på elva låtar, ett omslag som känns ganska överarbetat och definitivt inte speciellt spännande. Det är ett schweiziskt indierockband vi talar om när vi talar om dem, frågan som främst dyker upp är väl om de har några monsterhits eller inte.

Poppigt, rockigt, klämkäckt och det känns dessutom som att det finns en del hit-potential i låtmaterialet. Det är god produktion, sånginsatsen är varierad och överlag bra och det känns lättillgängligt för en stor grupp musik-fans, men jag är inte så säker på att jag skulle vilja kalla det annorlunda eller direkt nyskapande. Men låtmaterialet är ganska varierat och speltiden känns sansad, därför kan det säkert vara så att man uppskattar detta trevliga album.

Titelspåret är riktigt bra och A Kiss A Bang & It’s Over är av ungefär samma kaliber, det är höjdpunkterna. I övrigt är väl inte albumet överdrivet imponerande, jag saknar viss fantasi och mer låtar av kalibern som exempelvis titelspåret har att erbjuda. Det är helt enkelt ett par kul låtar och sedan ganska mycket utfyllnad, eller mestadels utfyllnad med anonyma och lite tråkiga låtar.

Om man gillar indierock/-pop kanske det är ett album värt att kika närmare på, det finns bra inslag även om man kanske inte dras överdrivet mycket till den genren. Det är ett okej album överlag men knappast särskilt minnesvärt eller imponerande, man kan lyssna på det och tilltalas sådär lite lagom men jag är ytterst tveksam till att det kommer att göra något större avtryck i musikhistorien.