Recording/Editing/Mixing by Alex Repetti
Mastering by Alien Lex
Album Cover Artwork by Kmdesignz

Released 2020-09-17
Reviewed 2020-10-09

tensionrisingband.com

Det blir nästan skugga när Tension Rising kommer med ett nytt album, de började spela in albumet efter ett omkring fyra år långt uppehåll för bandet och processen blev lite mer komplicerad till följd av den pågående pandemin runt om på planeten. Tanken var från början att de skulle ha blivit en EP men saker flöt på så bra för bandet att de lyckades med ett helt album istället. Det är ett album som fokuserar på diverse mörkar ting i vår värld, krig, politik och så vidare, sådant där mänsklighetens dumhet och ondska kanske visas allra tydligast.

Melodiös men också modern och tung metal där tyngd och starka melodier harmoniserar väl, kanske inte så mörkt som pressmaterialet och omslaget antyder. Hyfsad sångare men kanske inget speciellt, bra produktion men kanske inte överdrivet speciellt när det gäller den aspekten heller. Ganska rivigt album ändå. Variationen är bra och albumet går framåt hela tiden, men kanske att 48 minuter hade kunnat vara lite färre. Kanske också att de kunde komma med något lite mer dramatiskt unikt, det känns inte direkt som att Tension Rising bryter speciellt mycket ny mark med sin musik, jag skulle nog till och med kalla den ganska förutsägbar.

Penumbra är ett solitt och snyggt album, välgjort och relativt intressant. Det är knappast fantastiskt och kan väl kanske påstås destinerat för just penumbran i den musikaliska världen. Låtarna är generellt bra men ingen sticker riktigt ut och verkligen glänser, lika lite som någon är av det negativa slaget. Albumet lyfter aldrig riktigt, jag saknar det där lilla extra, magin som gör ett bra album till något mer, något som lyser upp i vintermörkret. Där hittar vi inte Tension Rising, men det finns samtidigt inte alltför mycket att klaga på, det är ett album som fungerar och som knappast lär göra dig besviken.

Kanske är jag mer kritisk än gemene man när det kommer till musik, kanske hör jag så mycket att det bara är de där som verkligen bjuder på något extra som når fram? Jag kan tänka mig att detta album säkert kan gå hem hos många musik fans, det har väldigt många positiva inslag och känns som ett starkt hantverk. Jag hade kanske velat ha något litet extra, någon liten magi, det får vi förstås inte – istället får vi ett fint album som känns lätt att tycka om, och det kanske räcker.