Artwork by Pavel Kurbanov

Released 2020-02-21
Reviewed 2020-04-01

sortout.org
Bandcamp
dr music

Sortering – erövra inifrån, det låter ju dramatiskt och att synonymisera skulle kunna ge det Gallra – erövra inifrån. Det är ju ett album som uppenbarligen inte blev bortgallrat så det kanske var ett bra betitlat album, omslaget är ganska flott i alla fall. Det är bandets andra album, det första kom 2016 och bandet i sig har varit aktivt sedan 2008.

Conquer From Within bjuder oss på metalcore med ”groove” och sådant kul. Vrålig sång varvas med klarsång, inga överraskningar på sångarfronten, de avslutar med någon halvminut oväntad klarsång, det är snyggt. Variation finns men känns väl inte överdrivet tilltagen, däremot är speltiden relativt sansad varandes 45 minuter. Inte för långt. Ljudbilden känns hyfsat modern och fräsch, kanske i sig inget omvälvande men produktionen är bra skulle jag vilja påstå.

Det är bra, ett ganska tilltalande album. Dock knappast ett fantastiskt sådant, det där lilla extra, den där magin, det där minnesvärda saknas. Därför blir det ett album som känns solitt men knappast utomordentligt eller fantastiskt. Ett recept för mer fantastiskhet hade kunnat vara att smyga in någon riktigt vass hit-låt, något som griper tag i en som lyssnare och fångare intresset, för min del känns de sista trettio sekunderna som det enda riktigt intressanta albumet har att erbjuda.

Sortout har mycket att erbjuda och metalcore-fanatikern kan nog uppskatta ett album som detta, däremot kanske det inte riktigt går hem hos en bredare publik, eller så kanske det är tillräckligt anonymt för att göra det. I slutändan kan jag konstatera att Sortout kan sitt värv men att de kanske borde våga att kliva lite utanför ramarna – lite mer galenskaper hade varit kul.