Layout concept by Vortigern and Khaos Diktator Design.
Painting, illustrations, graphic design and layout by Khaos Diktator Design.

Released 2020-03-13
Reviewed 2020-02-17

lychgate.net

debemur morti

Also Sprach Futura är Lychgates nyaste alster, de har tre album i bagaget sedan tidigare. Vi lyssnade på och skrev om deras debut 2013, det var ett hyfsat spännande och mörkt album vi fick höra då och denna EP känns ganska mycket som en logisk fortsättning trots att jag inte hört bandets två senaste album. Denna EP har fyra spår och spelas i dryga tjugo minuter, så vad ska vi då skriva om denna lilla EP?

Black metal av det melodiösa slaget är vad det handlar om, låtarna har hyfsat djup och skönt mörker kombinerat med starka melodier. Det är ganska dramatiskt och det är spännande, dessutom är det bra producerat och jag gillar känslan i sången. Det är en kvalitativ produktion, hyfsat fräscht och för black metal-genren kanske det till och med kan kallas lite nytänkande. Inget dramatiskt och överraskande egentligen men ändå lite fräscht och intressant.

Jag är ingen större fanatiker av EP-formatet som känns lite som en kvarleva från vinyltiden (och före internet) då Extended Plays kändes vettiga för att ge mer värde till singlar och så vidare. Idag ser jag dock ingen poäng i att släppa något annat än album i fysiskt format och de fyra låtarna Lychgate har att erbjuda på denna EP skulle ha gynnats av att ha ytterligare låtar som sällskap. Det hade varit bättre med ett album, nu känns det som att det inte riktigt hinner komma igång innan det tar slut.

Det är en schysst EP och om man gillar Lychgate känns det som ett givet köp, kanske även för den som gillar den melodiösa svartmetallen. Men jag tycker nog ändå att det saknas något, kanske en tre-fyra extra spår av ungefär samma kaliber, ett album hade helt enkelt varit roligare.