Produced & mixed by Mathias Bang Madsen & Less Win
Mastering by Frederik Brandt Jakobsen at Hikikomori Mastering
Copenhagen, May 2019

Released 2020-05-22
Reviewed 2020-09-27

big oil recording company

Danskarna i Less Win släpper uppenbarligen det nya albumet på hypnodisc genom det mäktiga bolaget The Big Oil Recording Company som är en del av den väldigt stora och kraftfulla The Big Oil Media Group. Den främsta betalningen för band hos detta bolag är oljigt hår och hypnodiskar som måste spelas i en speciell spelare som kan spela upp sådan. Lyckligtvis har jag en sådan då det kan behövas spelas upp sådana format ibland för att kunna skriva om sådana album.

Trion gillar att göra det enkelt, processen gick snabbt och beslutsamt då de bestämt sig för en sådan approach och även att släppa sitt förflutna för vad som kom fram nu. Jag kan inte jämföra med det förflutna från bandet men post-punk är vad det är, rättframt, rakt på och enkelt. Inga krusiduller. Det är ett album som går rakt på sak och gör det på ett ganska fräscht och modernt sätt, men inte utan en viss känsla av hemmasnickeri. Det är ett väl varierat album med ganska bra driv och god energi, en solid produktion helt enkelt.

Kanske inte fantastiskt men det är ett bra album, Given Light har faktiskt givits en del ljusare stunder och det är kul. Det är ett ganska schysst album att lyssna igenom ett par gånger, det kanske inte går till historien och börjar relativt kännas lite tjatigt vilket kan tyckas lite ironiskt då det vid första anblick ger en lite osammanhängande känsla. Jag har sett att en del recensenter tycker att det är ett album som kräver lite från lyssnaren, jag vet inte om jag instämmer i det då det liksom många andra album kräver ungefär ett varv för att komma in i, det känns välbekant redan andra gånger – inte direkt utmanande.

Det är trots bristen på utmaning eller direkt nytänkande ett kul album, jag har gillat att spela igenom det några gånger då det finns mycket som tilltalar här. Visst kommer det nog aldrig att gå till världshistorien men ni som gillar det punkiga och enklar kommer definitivt att tilltalas.