To the North (2015)
Silence is the Only Sound (2017)

Produced by Jostein Ansnes

Released 2020-05-08
Reviewed 2020-05-03

karirueslatten.com

Kari var med och inspirerade storheter som The Gathering, Flowing Tears och Nightwish när hon deltog i bandet The 3rd and the Mortal som gav ut två alster med Kari på sång i början av nittiotalet. Sedan har hon hunnit med ett gäng soloalster där det första (om vi bortser från demogrejen) var på norska och nu kommer ett andra som sjungs på hemspråket norska. Alla vet vi ju att norska är ett flåshurtigt och ganska löjligt språk men samtidigt är det ju kul när det blir annat än bara engelska, ganska kul omslag dessutom.

Hon bjuder oss på folkpop, pop med inspiration av folkmusik och metal som sjungs snyggt av Kari. Melodierna är starka och stämningarna ganska bra, det är snyggt och levande producerat – dessutom hyfsat fräscht utan att kanske sticka ut fantastiskt mycket. Visserligen lite annorlunda från det vi oftast får till oss här på Hallowed men kanske inte överdrivet unikt men jag tror ändå att det kan gå ganska väl hem och plus för att speltiden hålls sansad och är uppdelad i nio spår.

Det blir nog ändå tummen upp för Kari och hennes senaste alster, det är tilltalande och har flera snygga låter (låtar kanske heter så på norska). Dock även några som är ganska sega, det norska språket känns ibland som en stark fördel för låtarna och ibland som en nackdel, det beror lite på vilken typ av låt det är. Jag tycker att Svever, Månen Lyser Ned, Alt Brenner Nå är de som tilltalar mig mest, även titelspåret låter rätt bra och inleder albumet riktigt bra. Avslutningen är dock ganska tråkig, de sista tre spåren gör nog ingenting för mig.

Ni som gillar var Kari gjort tidigare kommer säkerligen att uppskatta detta album, det är snyggt gjort och har flera trevliga låtar. Ett fint album att lyssna på, uppfriskande att sången är på annat språk än den vanliga engelskan även om jag kan tänka mig ett par hundra språk som är roligare, men det fungerar. Det kan vara ett album som är väl värt att kika närmare på, jag tror inte att ni kommer att bli besvikna.