Davide "Pappa" Paparella - Drums
Adriano Serafini – Bass

Recorded and mixed at Snooky Records in Turin

Released 2020-03-20
Reviewed 2020-04-13

seahorse recordings

Grave Torino står det för, bandets namn, efter hemstaden Turin i Italien. Om jag inte missminner mig ligger Turin ganska nära Lombardiet som vi alla vet är hårt drabbat av det välkända Coronaviruset som just nu härjar runt om i världen, kanske är det då lämpligt att albumet handlar om död och mänsklighetens upplösning – inte för att jag tror att Coronaviruset kommer att leda till det, kanske däremot att de drakoniska åtgärderna man gör mot det kan upplösa den nuvarande världsordningen. Jag är tveksam att det handlade om den saken när bandet skrev Silent Water, det verkar mer inspirerat av den dekadenta livsföring de anser finnas i Turin. Jag kan dock inte säga att jag lyssnat på och analyserat lyriken så det är bara taget från pressmaterialet.

Stilistiskt är det egentligen både här och där eller varken hackat eller malet, det känns ganska övergripande som stoner rock/metal men också med bluesrockiga inslag, lite metal, hardcore men ändå övervägande stoner. Det påstås att de utforskar rockens sub-genrer, jag är nog inte så säker på det men det kanske är därför helheten ger ett ganska spretigt intryck. Det skulle ju kunna få en att tro att albumet är ganska varierat och det är förstås inget negativt, men bara variation eller spretighet skapar inte djup vilket man kan sakna. Hyfsad produktion kan man dock tillstå även om det kanske är ganska långt från det bästa jag hört.

Visst finns det en del positiva inslag på detta album men jag kan väl inte påstå att det är bland det bättre jag hört under året. Ganska tråkigt skulle jag nog vilja påstå och de hade väl kunna involvera lite mer dekadent poesi i låtmaterialet, eller något som kunde resonera känslomässigt. Det är väl egentligen det som är problemet, att albumet emotionellt inte når fram utan känslan är att det blir ganska intetsägande som helhet, nästan lite tröttsamt mot slutet faktiskt.

Många gånger när jag skriver recensioner är det ganska lätt att ana vilken målgrupp som bör uppskatta albumet i fråga, men när det gäller Silent Water är det svårare. Det är svårt att se att någon typ av musik-fan bör uppskatta det i någon större utsträckning, men jag kan givetvis ha fel och det finns dem som kan uttrycka lovord om albumet även om jag misstänker att de är ganska få. Det finns potential i det Grave T gör, men de lyckas inte bygga ihop den potentialen till något fantastiskt.