In the Face of... (2018)

Ryo Honma - Vocals (track 7)

Produced by Gorevent

Released 2020-02-07
Reviewed 2020-02-02

comatose music

Det här var ju uselt. Det tyckte jag första gången jag hörde albumet Fate och det tycker jag efter åtskilliga genomspelningar. Det är det japanska bandets femte album och det sägs ta oss till nukleär vinter med muterade zombies eller något sådant, vilket skulle kunna förklara den zombiöst usla musiken, om den är framställd av groteska muterade zombier kan man förstå varför det låter som skit. Kanske är faktiskt omslaget albumets starkaste punkt, det och det instrumentala fram till sångaren öppnar käften för första gången.

Tydligen kallas stilen brutal slam death metal, vilket tycks vara genreslang för dynga. Det är råbarkad metal med vrålsång som låter ungefär som en drogad vandal som framför sin så kallade sång halvt sovande i någon möglig grotta. Ärligt talat låter det nästan som ett skämt, första gången jag lyssnade genom detta album trodde jag nästan att de försökte låta så uselt som möjligt men vem gör det? Om du inte lyssnar så mycket på dödsmetall, tänk dig genren och tänk dig sedan det uslaste du kan komma på – ungefär så låter Fate.

Finns det verkligen någon som lyssnar på sånt här? Jag antar att det gör det med tanke på att skivbolag vill släppa det och promotionfirmor skriver positiva saker om det. Jag har sett att bandet fått både positiva och inte lika smickrande betyg för tidigare album, en del säger att de låter som vilket slam death metal som helst, inte för att det är lätt att se att det kan finnas nyanser i musik vars enda syfte tycks vara att låta enkelt och brutalt. Jag tycker faktiskt sällan brutal dödsmetall låter speciellt brutal, ofta låter det faktiskt ganska löjligt och det kan man definitivt säga om detta album.

Med all respekt för bandet och dem som gillar musik som detta, men det här kändes som väldigt bortkastad tid då detta album är skitkasst på alla tänkbara sätt. Jag antar att dem som gillar genren kan tänkas gilla detta men sett ur ett vidare perspektiv tror jag att en förkrossande majoritet av rock- och metal-fans instämmer i min åsikt om att det är fantastiskt uselt. Det känns som ett dåligt skämt.