Oleg Fiafari - Vocals (add. track 2, 3, 6)
Julia Fiafari Kaplan - Vocals (additional track 2, 3, 6)

Recorded, mixed and mastered at AG Studio (Tel Aviv, Israel) by Alex Zvulun

Released 2020-05-03
Reviewed 2020-10-01

fatum-aeternum.com

Israeliskt, det hör inte till vanligheterna men det är fallet med bandet Fatum Aeternum som har två album och två EP i bagaget, det första släpptes 2011. Nu sjunger de sånger om desperation, sex stycken för att vara exakt. Omslaget känns gotiskt, lite mörkt och kanske inte speciellt spännande. Men hur spännande är det som finns innanför omslaget? Ja, det är hyfsat spännande faktiskt.

Gotisk metal med kvinnlig och manlig sång som skapar en ganska skön dynamik. Annars än ganska typisk goth-metal-ljudbild, det överraskar inte mycket i den bemärkelsen. Produktionen är solid men vi får ingen ljudbild som vräker en över ända, sången är typiskt gotiskt och det är väl egentligen bara samspelet mellan kvinnlig och manlig sång som ger en viss egen prägel, men den är inte överdrivet stark. Det är en EP detta så sex spår och ganska kort speltid, egentligen kanske ganska lagom för längre hade nog varit lite tråkigt.

Bra, ganska underhållande och trevliga låtar, Prepare for War och Chemicals of Loneliness sticker kanske ut lite i positiv bemärkelse. Kanske att det saknas det där lilla extra sett till helheten, det skulle behövs något lite mer speciellt, lite mer dramatiskt och underhållande. Kanske också lite mer djup och svärta hade varit att föredra, men det har trots allt en ganska kul grej med dynamiken mellan den manliga och kvinnliga stämman, så det finns helt klart intressanta inslag och det går utan tvekan att lyssna på albumet både en och två gånger.

Fatum Aeternum har bra saker för sig men Singing Songs of Desperation är kanske lite för platt och lite för odramatisk för att nå de riktigt höga höjderna. Därmed inte sagt att det inte är ett väldigt trevligt album som kan vara väl värt att titta närmare på, speciellt för den som gillar den gotiska metallen. Kort sagt är det en väldigt solid EP.