The Norton Brothers - Background
vocals and loud screams

Recorded at Big Turn Studio, Borlänge, Sweden

Released 2020-08-28
Reviewed 2020-08-25

metalville

Joachim Nordlund hörs normalt i bandet Astral Doors men hörs även i andra grejer till och från. Deams of Avalon är hans projekt och här försöker han fånga känslan av åttiotalet. Snyggt skivomslag kan man snabbt konstatera, och innanför det gömmer sig elva spår med unga vilda hjärtan, skinande ljus, svarta demoner och så vidare.ß Nordlund själv står för det mesta när det gäller instrumenterande och sång, han lyckas ganska bra tycker jag.

Det handlar om melodiös hårdrock eller rock med ganska poppig och uppåt framtonting, en positiv musik med klämkäcka låtar och medryckande refränger och mycket fokus på tydliga melodier. Det finns plats för keyboards, och visst kan det väl ses lite som en nick mot åttiotalet och den musiken som kom då, men ändå med personlighet och modern känsla. Hyfsat fräscht vill jag nog säga att det är, ljudbilden är snygg och tydlig, melodier och starka refränger får ordentligt med utrymme.

Visst kan man väl argumentera att Dreams of Avalon inte direkt bryter ny mark, det är definitivt en gångbar argumentation då Dreams of Avalon mestadels återvinner vad andra gjort. Men jag tycker att det är väldigt bra och då blir argumentationen om originalitet lite mindre relevant, det är alltid bra att komma med fräscha grejer men om du gör det riktigt bra blir det mindre viktigt och att Nordlund gör det blir bra blir tydligt redan i första spåret Young Wild Heats som har mycket stark hit-potential. Det är inte den enda, det finns några riktigt fina inslag som To Paris and Back och avslutande Somewhere Tonight, och det finns inga uppenbara svagheter.

Gillar du keyboardkryddad och klämkäck poprock med lite retrokänsla är nog Beyond the Dream ett riktigt kul album för dig, så passar du in i den beskrivningen ska du inte missa detta finfina album. Men jag tror inte att det är bara dem som har drömmar om det förflutna som kan glädjas av Nordlunds finfina melodiösa poprockaralbum, det är ett starkt album som känns väldigt värt att kika närmare på. Jag kan rekommendera detta album då jag tycker att det är ett riktigt vasst och riktigt kul album – så varför inte kolla in det?