Guide My Fury (EP 2017)

Recorded at Entropy Studio, Finland
Produced by Santeri Peltomäki

Released 2019-10-18
Reviewed 2020-02-02

inverse records

In i dimman kan man kanske säga när Hallowed har idéer att berätta om finska Dimmans tredje EP som har fått namnet 152. En EP som introducerar en ny sångerska, Jenna Kohtala som står för det lite vackrare i sångarväg, som balans till bandets vrålare. EPn har fått ett snyggt omslag, ganska spännande faktiskt. Men är musiken spännande? Det är förstås den stora frågan, och svaret är ja.

Sångerska Jenna låter bra, vrålsången är väl egentligen ungefär som den brukar vara när det handlar om melodiös dödsmetall. Det är fem spår på denna EP, där ett är instrumentalt och de övriga innehåller sång, vi får en del fräsiga syntpopinslag som kryddar det hela med lite fräscha inslag och det gäller väl allra främst det första spåret som är lite mer elektroniskt och enkelt. Variationen är annars ganska stor över spåret och med tanke på att det bara är fem spår så blir inte speltiden så lång, någon minut över de tjugo.

En fräsch och ganska kul EP, första spåret är väldigt tilltalande då syntpop möter dödsmetall. Det blir stark dynamik där, resten av låtarna håller uppe känslan av kvalité och det blir en underhållande liten EP att lyssna på. Det hade visserligen varit roligare med ett album men det kanske är på väg, men då hoppas jag att det är kryddat med ett par spår av samma karaktär och kvalité som det inledande.

Rekommenderas, det är en fräsch och underhållande EP som känns väl värd att ge några av sina minuter. Den som gillar lite mer finurlig melodiös dödsmetall bör utan tvekan kika närmare på denna, det är en EP som jag tror kan fungera för de allra flesta. Omdömet blir tummen upp, det här är riktigt bra.