Shane Gaalaas – Drums

Torture Test (2000)

Mixed and mastered by Chris Collier

Released 2020-08-21
Reviewed 2020-12-19

metalville

Det var tjugo år sedan Diesel Machine släppte sin debut, det har varit tyst sedan dess. Men nu är det dags igen, Evolve heter det nya albumet som kanske inte fått det mest eleganta av skivomslag. Det är ett album som legat ett bra tag bland mina filer och aldrig fått någon tid, kanske för att Diesel inte direkt tilltalar och läser man inte om banden innan de läggs i musikspelarna är det lätt att band med tråkiga namn aldrig får någon tid – nu har dock Diesel Machine som ofta tycks jämföras med en del välkända namn och har en producent som fingrat på album från exempelvis Korn och Flotsam & Jetsam fått lite speltid, men ska jag vara ärlig kan jag väl konstatera att jag hade kunnat klara mig utan det.

Inte för att Evolve är ett dåligt album, musikaliskt är det rivig och thrashig metal, bandet jämförs med Pantera, Machine Head, Sepultura och så vidare. Inga tokiga jämförelser då så kallad groove definitivt kan sägas vara här i de ganska medryckande melodierna. Sångaren vrålar på i klassisk thrashig ådra och är svår att klaga på, detsamma gäller produktionen som är snygg och modern. Stilistiskt är det däremot föga upphetsande, det känns välbekant och lite väl kopierad från annat, derivative som man brukar säga på engelska.

Det är ganska medryckande och att bara lyssna lite slött blir ganska bra, men det är inte ett album man orkar fokusera på – och det är lätt att tröttna på. Det är ju aldrig riktigt spännande när det känns som att man hört albumen förr och det aldrig kommer någon känsla av att det är ett nytt album man lyssnar på. Men visst, det är ett gott hantverk, inget fel på låtarna, definitivt inte dåligt, det är faktiskt ganska bra men det är väl ungefär lika spännande som diesel.

Gillar man de liknande banden kan man säkert finna Diesel Machine intressant, jag tror väl egentligen att väldigt få kommer att se det som totalt skräp men samtidigt är jag ganska säker på att de flesta av oss glömt detta album kort efter vi hört det. Evolve hade varit riktigt spännande och bra för tjugo år sedan, nu finns det redan massor av album av samma kaliber och kvalité, så det är svårt att se ett behov och det saknas fräschör men det behöver inte vara ett dåligt val då hantverket är av bra kvalité.