Mixed by Patrick Damiani at Tidalwave Studios
Mastered by Robin Schmidt at 24-96 Mastering

Released 2020-04-17
Reviewed 2020-04-08

devicious.band

metalapolis records

Melodiöst, klämkäckt och glatt är saker man kan säga om senaste albumet från DeVicious. Det är bandets tredje album, de föregående har fått fyra poäng. De släppte debuten 2018 och nu kommer alltså det tredje, ett flitigt band. Men känslan är ofta att släppa album varje år tenderar till att ha en lite negativ effekt på helheten, att släppa album mer sällan och ge bättre utrymme för de vassare spåren är ofta att föredra. Jag tycker dock att man kan konstatera att DeVicious nya album är ett positivt sådant som borde göra lyssnare lite gladare.

Stilistiskt överraskar de knappast utan bjuder på i stort sätt samma album som 2018 och 2019. Melodiös hårdrock med starka refränger och melodier, bra sångare och sylvass produktion. Kreativt urtrist. Snyggt skivomslag. Det bjuds väl inte våldsamt mycket variation genom de tolv spåren, speltiden är dock relativt sansad så det känns oftast som att album är ganska lagom i längd. Det sticker dock inte ut speciellt mycket.

Kul och positivt album, gör en lite glad att lyssna på kanske. Däremot håller det inte alls lika väl för närmare analys, DeVicious är bra hantverkare men inga vidare konstverkare. Det är ett album enligt formatet som precis som de föregående kommer att uppskattas otroligt mycket av de lite mindre kritiskt lagda musikfansen. Jag kan också lyssna på och uppskatta detta album men det är svårt slå på stora trumman eller verkligen hylla ett album som inte nämnvärt sticker ut från annat i genren.

DeVicious är bra på vad de gör, ganska generisk melodiös hårdrock. Gillar man den typen av musik är sannolikheten stor att man gillar Phase Three, det är ett album som är lätt att ta till sig och lätt att tycka om.