Season of Withering (2013)
Slaves to the Greed (2016)

Released 2020-01-24
Reviewed 2020-01-24

deadendfinland.com

inverse records

Fjärde albumet för finnarna i Dead End Finland, deras mest kompletta om man ska tro bandet själva. Det är ett album som sammanbinder vad de gjort under sin tidigare karriär på ett sätt som tar dem framåt, lite så säger de själva i alla fall. Kvartetten har annars samverkat hela bandets livslängd i samma utförande och av titeln till detta album att döma är tanken att fortsätta så – Inter Vivos betyder livslångt engagemang som bara kan brytas av att en part dör, ungefär så. Detta album har tydligen tagit ungefär tre års engagemang och har väl inte det mest fantastiska omslag jag någonsin sett. Grafiskt ser det definitivt ut som ordinär melodiös dödsmetall, och det är väl i den melodiösa dödsmetallen de har sin musikaliska grund.

De har mest betoning på det melodiösa men visst förekommer det en del vrål även om jag skulle tro att många av genrens förespråkare hade velat höra fler vrålade ord än bandet faktiskt erbjuder. Men känslan är att bandet själva siktar på lite mer filmisk eller teatralisk framtoning med en känsla av soundtrack och historieberättande, något som ofta åstadkoms med elektroniska inslag, mycket fräcka syntar och så vidare ger en intressant känsla – kanske kan det till och med kallas lite fräscht då det inte är den vanligaste musikaliska framtoning man kan höra i genren.

Någon recensent tyckte att bandet lät mer personligt på detta album, sådant är ju alltid positivt. Jag tycker att de låter bra, skön musik att lyssna på med tilltalande melodier och låtar. Vad som saknas är det där lilla extra, någon hitlåt som bara skriker ut bandets storhet till världen och spränger högtalarna i ett kompetent avgrundsvrål – det får vi tyvärr inte. Vi får ett habilt album utan större svagheter och som man definitivt kan lyssna på vare sig man är dåre eller direktör.

En bifallande nick blir det och jag kan konstatera att Dead End Finland vet vad de gör men att de kanske skulle behöva våga sig på lite mer dramatiska inslag och inte vara så försiktiga eller tillbakadragna som de är på detta album. Inter Vivos är ett kul album, som definitivt inte känns negativt att lyssna till, problemet är väl bara att det inte heller känns sådär våldsamt fantastiskt.