Daytrip to Narnia (2019)

Produced by Greg Hart
Engineered & mixed by Ian Caple

Released 2020-11-27
Reviewed 2020-11-15

catsinspace.co.uk

Katterna är tillbaka, och den här gången återvänder de till jorden. Mästerkatten Manzi har lämnar och in har katten Damien kommit och tagit över mikrofonen när bandet av katter beger sig ner i havsdjupen, kanske för att få sig lite fiskar att äta eller kanske för att hitta något som piggar upp detta år som dominerats av en sjukdom. Som vanligt ett läckert skivomslag, och som vanligt har jag beställt en vinylskiva men det sura var att det inte fanns några t-shirts kvar trots att det var mer än två veckor till skivsläpp – jag som fixat en till varje tidigare album. Kanske är det dags att köpa mindre populära band istället. Men vad ska vi då säga om dessa katter och deras nyaste äventyr?

Pepper gillar det, det är klassisk pomp-rock med modern och snygg ljudbild, tydlig fokus på pampiga och snygga melodier och starka refränger. Bra variation med en dynamik mellan ballader och mer riviga låtar, nya kattsångaren Damien Edwards är bra, inte lika bra som Paul Manzi men bra likväl. En riktigt bra och fräsch produktion med stort djup och så vidare, kanske var det ett också positivt att få in en ny röst trots att den kanske inte är lika bra som den föregående eftersom det tvingar fram lite nya tankar och idéer.

Jag har ingenting att klaga på här, det är ett album som håller samma höga kvalité som vi vant oss att höra från dessa katter. Ett fräscht album dessutom med massor av bra låtar som precis som med de föregående albumen startar riktigt bra, och där kanske bästa spåret är balladen I Fell Out Of Love With Rock ‘n Roll men det finns fler höjdare som Seasons Change, titelspåret Atlantis och Listen to the Radio för att nämna ett par. Det är kanske inte ett nyskapande album, och det bjuder väl knappast på något överdrivet överraskande, men det är istället riktigt välgjort och av alla melodiösa rockare som uppstått det senaste decenniet måste Cats in Space vara ett av de absolut bästa, om inte det bästa med sina konsekvent grymma och snygga album.

Ännu en höjdare från katterna som knappast kommer att göra någon besviken, de har fortfarande vassa klor och kattityd trots att sångarkatten lämnat och en ny tillkommit. Det är ett album som ni inte bör missa, definitivt en höjdare med lekfullhet och ordentligt klös.