Mixed by Jeremy Loucas & Brudini at Hicaz Studios, NYC
Poetry by Chip Martin

Released 2020-10-09
Reviewed 2020-12-02

brudini.com

apollon records

Herrn bakom Brudini-etiketten är Erik Brudvik som ursprungligen är norsk men nu är baserad i London. Han beskrivs som en stor talang och så vidare, han har gjort diverse grejer och nu kommer ett debutalbum med hans musik som också kryddas med poesi från Chip Martin. Omslaget är kanske inte det mest spännande vi har sett, men innanför gömmer sig ett ganska intressant album.

Det är ett album som går från mörker till ljus, och som spänner över ett brett spektrum med piano, synthar, jazziga rytmer, lite distade gitarrer och så vidare. Mycket talade partier med poesi, ganska svårbeskrivligt egentligen då det inte riktigt passar in i något fack. Ett kreativt spännande album tycker jag, tempot är lågt och det kanske inte är speciellt dynamiskt, mer poetiskt och snyggt producerat.

Intressant album, så vill jag nog beskriva From Darkness, Light. Ett album med snygga melodier och schyssta låtar, ganska tilltalande skulle jag vilja påstå. Inga direkta hitlåtar utan sådant som man mer bör sitta ner och lyssna på, gärna i ett lätt nedsläckt rum i en bekväm fåtölj eller något sådant. Så förvänta dig inte något enkelt, det är ett album som kräver lite mer och som har den positiva aspekten att det är kreativt intressant. Det gäller inte alltför många album, så det ska man hylla.

Jag gillar albumet, men det är kanske inte helt min grej. Det är spännande och intressant men inte fantastiskt bra, jag skulle nog ha velat ha en mer ösig låt som kunde lyfta den aspekten av albumet lite, det är nog dynamik jag saknar. Radiant Man är nog min favorit på albumet om jag ska välja någon, men det kanske inte är så våldsamt minnesvärt och det är ju lite synd eftersom det är intressant och då vill mna ju att det ska vara bra. Kan vara värt att kika lite närmare på.