Recorded, mixed and mastered at Beefy Audio Mönchengladbach by André Bodewein
Cover artwork by Mark Erskine

Released 2019-11-22
Reviewed 2020-03-28

battlesword.de
mdd

Över tjugo år har tyska dödsmetallarna i Battlesword gjort musik, bandet bildades redan 1999 och släppte sitt första alster 2001. Första albumet kom 2003 och detta är bandets fjärde album som kanske kan sägas vara profetiskt med tanke på att det kom kort innan de första personerna smittades med det där viruset som stänger ner världen eftersom de dödar en försumbar mängd av befolkningen – men det kanske blir värre. Jag syftar då förstås till albumets titel And Death Cometh Upon Us, så är det ju faktiskt alltid – tids nog kommer den.

Det handlar om melodiös dödsmetall, ganska inspirerat av den skandinaviska grenen av genren, både den mer moderna melodiösa och den mer traditionella. Ganska modernt och bra producerat, också ganska ordinärt sett till idé och kreativitet. Det är inte ett album som sticker ut, dessutom är det inte speciellt varierat och jag saknar dynamik och djup. Därför blir känslan att albumet är ganska långt och dessutom flyter materialet ihop lite och det känns lite som att lyssna på en dödsmetallmassa snarare än ett album med många låtar.

Det är väl helt okej, de snickrar låtar enligt mall och gör det väl inte dåligt. Däremot kan man inte heller beskylla bandet för att skapa något som sticker ut eller imponerar. Visst fungerar det och den som gillar genren kan tänkas uppskatta detta. Jag tycker däremot att det inte finns några spår som sticker ut och det blir mest en lite intetsägande soppa av dödsmetall, något jag inte riktigt orkar fokusera på.

Battlesword kanske är intressant för den som uppskattar den dödsmetalliska genren men de har inte speciellt mycket av värde att erbjuda egentligen. När döden kommer in bland oss känns det som att det finns bättre och roligare album att lyssna på. Kanske kan man påstå att det finns vassare svärd att gripa tag i.