Produced by Georgi Georgiev
Artwork by Tsveti Kirilova

Released 2020-03-20
Reviewed 2020-04-21

theaxeproject.com
art gates records

Framtiden är inte perfekt, kanske speciellt inte med tanke på hur världen ser ut idag med icke fungerande samhällen och så vidare. Det är ett bulgariskt band, sådant hör ju inte till vanligheterna, Future.Imperfect är deras tredje alster och omslaget är väl inte så tokigt. Bakom omslaget gömmer sig åtta spår med mestadels kvinnlig sång i en genre som är symfonisk och melodiös metal som kanske även kan beskrivas som progressiv.

Relativt fräsch musikalisk framtoning tycker jag, det sticker väl inte ut våldsamt från annat liknande men tillräckligt för att det ska vara intressant ur den kreativa synvinkeln. Hyfsad sångare som passar bra för det musikaliska, den manliga sången adderar djup och variation. Låtmaterialet är hyfsat varierat och ljudbilden snygg, jag får till och med några Dream Theater-vibbar då det låter lite som något från Scenes From a Memory i vissa delar. Atmosfären är intressant och bra, kanske till och med en lätt dramatisk ådra och sansad speltid.

Albumet är bra, det är väldigt tilltalande skulle jag vilja påstå. Det är ett album utan några större svagheter och med desto fler styrkor. Kanske inte på det viset att det finns någon låt som verkligen sticker ut, men nog kan man väl påstå att albumet är bra nog för att intressera ändå. Det kanske inte sticker ut jättemycket men det känns som att bandet åtminstone hittat en någotsånär fräsch framtoning som gör att de är mer intressanta än vissa andra band jag hört.

Ännu ett kul album från Art Gates Records, den senaste sändningen jag fick har innehållit flera riktigt kul album och frågan är om inte den här kanske är den allra roligaste av dem. Jag rekommenderar att ni kikar närmare på detta trevliga album, ni lär inte bli besvikna.