Ivan Giannini - vocals
Paul Di’Anno - vocals

Released 2020-09-04
Reviewed 2020-02-13

airforceuk.co.uk
pitch black records

De kallar sig flygvapen detta brittiska band som slår till hårt på detta album som visar en hård smäll på framsidan. Kvartetten bjuder på gästsång från Paul Di’Anno som hördes i Iron Maiden en gång i tiden och Ivan Gianni som vi hört i Vision Divine. De bjuder också på en cover på Faith Healer som i original framfördes av The Sensational Alex Harvey Band, de passar in i heavy metal facket och kan inte skapa snygga omslag eller gåtfull logotyp.

Typiskt för heavy metal-genren, inget nytänkande, ingen fantasi, inga fräscha idéer eller överraskningar. Det är inte heller speciellt varierat, produktionen är okej men ingenting speciellt. Okej sångare för genren, men inte heller på den fronten får vi något direkt speciellt. Det känns lite som något gammalt som grävts upp och sedan spelats in med lite fräschare produktion men ingenting speciellt överhuvudtaget, fantasilöst skulle jag nog vilja påstå. Dessutom är speltiden lite lång.

Albumet är okej, men det är absolut ingenting speciellt och jag skulle nog vilja påstå att det är ett ganska tråkigt album. Det är kanske kul för den som gillar band som Iron Maiden och tycker att det är kul med ständiga upprepningar där allt nytt låter exakt som det gamla, men jag tror inte att det är ett album som kommer att gå hem i speciellt breda kretsar – det är alldeles för tråkigt och fantasilöst. Ett nytt album bör erbjuda något vi inte hört och det gör definitivt inte detta album.

Gillar du fantasilös metal? I så fall kanske detta kan vara ett album för dig att sätta tänderna i, men om du inte gillar fantasilös metal finns det betydligt bättre album. Detsamma gäller om du vill ha ett album som faktiskt känns nytt och fräscht, detta känns definitivt inte som nytt och fräscht och nog hade det väl varit skoj med några riktigt vassa låtar.