III (2019)

Scott Foster Harris - vocals on Lights
Jyi - vocals on Vintage Variation

Composed and produced by Andrej Kralj

Released 2020-04-20
Reviewed 2020-05-27

En dag i Venedig kanske vore något, det ör mångsysslare Andrej Kralj från Triest i Italien som står bakom det epitetet. Han har gjort musik sedan 2013 och det har hunnit bli tre album, Lights är en kort EP med fyra spår och ett ljust omslag. Alla fyra spår är nya så det är ju positivt, omslaget är däremot lite tråkigt men eftersom det är en digital skiva kanske det spelar mindre roll.

Det handlar om indie-/alternativrock med tydliga refränger och melodier, det är hyfsat stor variation mellan låtarna där inledande titelspåret har bra fart medan de övriga är långsammare. Ljudbilden är snygg och med lite gästsångare blir det dynamiskt på den fronten också, det känns som en väldigt solid produktion – dock är fyra spår lite väl lite, nog hade han kunnat skrapa ihop ett par till och skapa ett album istället.

Första spåret gillar jag, det är bra drag och en medryckande låt. I övrigt är det helt okej låtar som egentligen inte gör något alls för mig och som känns relativt lätt att tröttna på. Så jag är väl egentligen försiktigt positiv till denna EP, men samtidigt blir det svårt att motivera något större värde i densamma då den egentligen erbjuder väldigt lite nytt och fräscht, men visst titelspåret som inleder ger definitivt viss mersmak.

En ganska trevlig EP trots allt, kanske utan att imponera speciellt mycket även om det som nämnts inleds mycket bra. Så bör man kolla upp denna EP? Jag vet inte egentligen, du lär väl kanske inte bli besviken men frågan är väl om du blir så värst glad av den. Lite mer ös hade definitivt inte skadat, och det är väl egentligen bara det där inledande titelspåret som imponerar.