Cris - guitar
Lelu - drums

Recorded at Sonic Debris Studios in New York by Dan Korneff
Mastered by Ted Jensen at Sterling Studios in New York

Released 2020-11-20
Reviewed 2020-11-27

En ny väg för A Crime Called… ett punktbrott kanske man kan ana. Italienskt band som inte orkat skapa någon hemsida eller se till att man kan hitta utförlig information av bandet. Kanske är det deras debutalbum, det var inte lätt att ens hitta medlemmarnas namn – den infon kanske också är fel då den kommer från någon musiktjänst, bandet själva tycks inte vilja informera om sig själv. Snyggt omslag är det dock på detta album, så frågan är om musiken är lika snygg.

Det är en fräsch produktion med modern alternativrock, ganska fräscht musikaliskt också. Bra sångare har de också, det är ett hyfsat varierat album med sansad speltid. Bra driv, fin energi och sådär – inte så tydligt italiensk, annars har ofta italienska band en karaktär som gör att man ofta hör deras ursprung. Jag tycker i detta fall att det nog är positivt att de inte har en speciellt italiensk ljudbild. Det är också ett album med bra dynamik och djup, en vass produktion helt enkelt.

Ett väldigt bra album som jag gillar att lyssna på, det finns mycket fina och trevliga låtar, modern ljudbild och modern stil. Ett riktigt kul album. Jag hittar inte mycket jag vill klaga på här, kanske ingenting alls. De har mycket som talar för sig, många riktigt tilltalande element som gör dem till ett väldigt intressant band som kan tänkas ha en intressant framtid om de fortsätter på den inslagna vägen och utvecklar sin ljudbild. En ljudbild som är väldigt spännande och riktigt intressant, väl värt att uppmärksamma.

Det är många bra låtar, kanske ingen som riktigt sticker ut men Drown är bra och Pop Could Kill är väl en annan låt som märks. Jag kan nog påstå att det är ett album som är värt att kika närmare på, ett rekommenderat album, definitivt inte brottsligt dåligt i alla fall.